ROMÂNIA
CONSILIUL JUDEȚEAN TELEORMAN
H O T Ă R Â R E
privind: modificarea hotărârii Consiliului Județean
Teleorman nr. 58 din 15 mai 2007, cu privire la aprobarea Acordului de
Implementare între Consiliul Județean Teleorman și Oficiul de Plați și
Contractare Phare, pentru proiectul ISPA 2002/RO/16/P/PE/024 - Sistem Integrat de Management al Deșeurilor
în Județul Teleorman.
Consiliul
Județean Teleorman, întrunit în ședință ordinară, conform prevederilor art. 94
alin. (1) din Legea administrației publice locale nr. 215/2001, republicată
Având
în vedere:
-
expunerea de motive nr.11523/640 din 3 decembrie 2007 a vicepreședintelui
Consiliului județean, domnul Bălan Ilie și raportul de specialitate nr.11705
din 6 decembrie 2007 elaborat de Direcția Integrare Europeană și Dezvoltare
Regională;
-
avizele comisiilor de
specialitate pe principalele domenii de activitate ale Consiliului județean;
-
prevederile hotărârii
Consiliului Județean Teleorman nr.58/15 mai 2007;
-
prevederile Memorandumului de Finanțare între Guvernul României și
Comisia Europeană privind asistența financiară nerambursabilă acordată prin
Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru masura ISPA nr.2002/RO/16/P/PE/024 - Sistem Integrat de Management al Deșeurilor
în Județul Teleorman, România;
-
prevederile art.91 alin. (1) lit. b și f și alin.(3) lit.d din
Legea administrației publice locale nr.
215/2001, republicată.
În
temeiul dispozițiilor art.
97 din Legea administrației publice
locale nr. 215/2001, republicată
HOTĂRĂȘTE
Art.I. - Hotărârea Consiliului Județean
Teleorman nr.58 din 15 mai 2007 se modifică după cum urmează:
1.
Art.1.
va avea următorul cuprins:
Art.1. -
Se
aprobă Acordul de
Implementare între Consiliul Județean Teleorman
și Oficiul de Plați și Contractare Phare,
pentru proiectul ISPA 2002/RO/16/P/PE/024 Sistem Integrat
de Management al Deșeurilor în Județul Teleorman prevăzut în anexa care face parte integrantă
din prezenta hotărâre și înlocuiește anexa la hotărârea Consiliului Județean
Teleorman nr.58 din 15 mai 2007.
2.
Art.2.
va avea următorul cuprins:
Art.2. - In calitate de
Beneficiar Final al proiectului, Consiliul Județean Teleorman îl împuternicește
pe domnul vicepreședinte Bălan Ilie, să semneze Acordul de Implementare.
Art.II.
Secretarul județului, prin
Compartimentul Cancelarie va comunica prezentul act administrativ instituțiilor
și autorităților interesate, în termenul prevăzut de lege.
P R E Ș E D I N T E,
Liviu Nicolae Dragnea
CONTRASEMNEAZĂ,
Secretar
al județului
Jr.
Rodica Vrabie
Alexandria
Nr. 148 din 7 decembrie
2007
DIRECȚIA INTEGRARE EUROPEANĂ
ȘI DEZVOLTARE REGIONALĂ
Nr.11705
/ 6 decembrie 2007
RAPORT DE
SPECIALITATE
Privind:
modificarea hotărârii nr. 58 din
15 mai 2007, cu privire la aprobarea Acordului de Implementare între Consiliul
Județean Teleorman și Oficiul de Plați și Contractare Phare, pentru proiectul
ISPA 2002/RO/16/P/PE/024 - Sistem
Integrat de Management al Deșeurilor în Județul Teleorman.
Instrumentul pentru Politici
Structurale de Preaderare a contribuit sub forma asistenței financiare
nerambursabile, la finanțarea măsurii ISPA 2002/RO/16/P/PE/024 - Sistem Integrat de Management al Deșeurilor
în Județul Teleorman.
Măsura se află în categoria de
investiții care intră sub incidenta anexei nr.II a Directivei de Evaluare a
Mediului nr.85/337/CEE, amendată prin Directiva nr. 97/11/CE. și va fi
implementată și finanțată în conformitate cu prevederile cuprinse în
Memorandumul de Finanțare încheiat între Guvernul României și Comisia Europeană
privind asistența financiară nerambursabilă ce priveste această măsură, precum
și cu respectarea condițiilor impuse de Acordul Cadru între cele două părți,
Comisia Europeană reprezentând Comunitatea
și Guvernul României reprezentând Beneficiarul..
În Memorandumul de Înțelegere
privind Utilizarea Fondului Național pentru ISPA, semnat între Guvernul
României și Comisia Europeană, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 1328/2000
se prevede posibilitatea Agenției de Implementare Oficiul de Plați și
Contractare Phare (OPCP), din cadrul Ministerului Economiei și Finanțelor, de a
delega responsabilitățile sale privind implementarea acestor măsuri ISPA,
Beneficiarului Final desemnat prin proiectele de referință.
In acest sens, în luna iunie
2005, între oficiul de Plăți și Contractare Phare și Consiliul Județean
Teleorman, a fost incheiat un Acord de Implementare, semnat de părți, prin care
Agenția de Implementare ( OPCP) delegă autorității publice județene -
Beneficiar Final al Măsurii ISPA 2002/RO/16/P/PE/024, responsabilitățile și
obligațiile ce derivă din implementarea proiectului.
Ulterior, în baza condițiilor
prevăzute în Secțiunea II a anexei nr. III.2 la
Memorandumul de finanțare ISPA
Măsura 2002/RO/16/P/PE/024 - Sistem
Integrat de Management al Deșeurilor în Județul Teleorman, semnat la Bruxelles la
data de 16 Decembrie 2003 și la București la data de 21 mai 2004, publicat in Monitorul Oficial
al Romaniei partea I nr. 344 bis/2005, coroborate cu prevederile Memorandumului
de Înțelegere la care s-a facut referire mai sus a apărut posibilitatea
delegării exprese de către Agenția de Implementare către Consiliului Județean Teleorman Beneficiar
Final al asistenței acordate prin ISPA, ca organism de guvernare locală ce
poate efectua cheltuieli eligibile, pe lângă atribuția de implementare a
măsurii și a responsabilităților
privind licitarea, contractarea, aprobarea plăților și implementarea tehnică a
Măsurii.
In aplicarea acestor prevederi a
fost întocmit un nou Acord de
Implementare, completat și cu aceste prevederi exprese, ce se va încheia
între Ministerul Economiei si Finantelor
acționând prin Oficiul de Plăți și Contractare
PHARE ( OPCP) și Consiliul Judetean
Teleorman, funcționând în
conformitate cu Legea
administrației publice locale nr. 215/2001, în calitate de Beneficiar Final.
După aprobare, acest Acord a fost
transmis către Ministerul Economiei si
Finantelor -Oficiul de Plăți și Contractare PHARE ( OPCP), însă până la
aceasta dată nu a fost retransmis Consiliului Judetean Teleorman, semnat de toate părțile implicate.
Prin adresa nr.103467 din 30
noiembrie 2007, se tramsmite un alt acord cadru actualizat, însoțit de rugămintea domnului
Secretar de Stat Eugen Orlando Teodorovici, adresată tuturor părților
semnatare ale Acordurilor de Implementare inițiale, ca până la data de 14
decembrie a.c., acestea să procedeze la actualizarea acordurilor proprii, în
scopul accelerării implementării măsurilor ISPA și a delegării către
beneficiarii finali ai acestor măsuri, a atribuțiilor de licitare-contractare,
management tehnic și de contract.
Urmare acestor recomandări, s-a
impus actualizarea Acordului de Implementare aprobat prin hotărârea Consiliului
Județean Teleorman nr.58/15 mai 2007.
Prin Acordul Cadru actualizat,
părțile au stabilit cadrului de lansare a procedurii de achiziții
publice, de implementare a Măsurii și definirea drepturilor, obligațiilor și responsabilităților
Părților, cadrul administrativ, tehnic și legal pentru aplicarea măsurilor
finanțate în România prin intermediul programului de Asistență Financiara
Comunitară.
Principalele modificări
intervenite se referă la responsabilitățile asumate de Beneficiarul Final în
ceea ce privește:
-
licitarea și contractarea, în condițiile legislației române privind
achizițiile publice, pentru contractele ce urmează a fi încheiate începând cu
data semnării prezentului acord;
- managementul de
contract, managementul financiar și implementarea tehnică pentru toate
componentele măsurii.
- îndeplinirea
funcțiilor delegate primite precum și a tuturor obligațiilor cu maximă
diligență și cu respectarea prevederilor legale în vigoare, precum și a
oricăror prevederi contractuale care ar avea aplicabilitate.
De asemenea intervin modificări
în ceea ce privește:
-
termenul de pastrare a documentatiilor se reduce de la 7 la 5 ani;
-
respectarea de catre Beneficiarul Final a condiționalităților impuse de
Memorandumul de Finanțare;
-
efectarea ultimei plăți după ce s-au îndeplinit toate conditionalitățile de
la punctul 8.3 din Memorandumul de Finanțare;
-
asumarea responsabilitatii Beneficiarului Final privind eligibilitatea
plăților (acestea trebuie să fie efectuate in conformitate cu prevederile Memorandumului
de Finanțare și a contractelor de lucrări);
Procedura de licitare și contractare se derulează cu
respectarea prevederilor OUG 34/2006.
Beneficiarul Final va fi
responsabil cu derularea procedurilor de licitație și va transmite spre avizare
către OPCP anunțurile de licitație și
documentația de atribuire. OPCP are obligația de a aviza în termen de 5 zile
lucrătoare anunțurile de licitație și respectiv 15 zile lucrătoare documentația
de atribuire.
De
asemenea Beneficiarul Final trebuie să
se asigure că OPCP va aviza contractele și totodată, se vor intreprinde
demersurile necesare pentru păstrarea garanției de bună execuție.
Acest Acord de implementare va fi
avizat de către Autoritatea de
Management ex-ISPA, din cadrul Ministerului Economiei si Finantelor, în calitate de Autoritate Responsabilă
pentru managementul general și coordonarea
operațiunilor aferente Fondului de Coeziune, respectiv măsurilor ISPA ce
continuă după data aderării României la Uniunea Europeana ca măsuri aprobate în
baza Regulamentului nr. 1164/1994 și Mininisterul
Mediului și Dezvoltării Durabile, în calitate de Autoritate Competentă.
În
respectarea acestui Acord, Beneficiarul Final are capacitatea legală și tehnică
de a încheia și executa Prezentul Acord; în acest sens acesta garantează că are
și va menține toate autorizările interne sau de altă natură care să ii permită
să semneze, să fie parte și să execute prezentul Acord, precum și orice altă
autorizație, permis, sau alt document de orice natură care i-ar fi necesar în
acest
sens și garantează că toate informațiile furnizate în scopul raportării către
Oficiul de Plăți și Contractare Phare, Ministerul Mediului și Dezvoltării
Durabile, Autoritatea de Management pentru Infrastructură și autoritatea de
Plată, sunt precise și pot fi justificate prin înmânarea documentelor originale
întocmite de Contractorii de Servicii, de Bunuri și de Lucrări.
Acordul de Implementare intră în
vigoare la data avizării de către Autoritatea de Management pentru
Infrastructură și Ministerul Mediului și Dezvoltării Durabile și rămâne valid
pe întreaga perioadă de valabilitate a Memorandumului de Finanțare. Durata
prezentului acord nu va prejudicia drepturile Părților care și-ar avea izvorul
în prezentul Acord, sau care sunt în legătură cu acesta.
Având în vedere
cele expuse, în
conformitate cu prevederile art. 98, coroborat cu art.
44 din Legea administrației publice locale nr.215/2001, republicată, am
întocmit prezentul raport de specialitate privind
necesitatea modificării
hotărârii
Consiliului Județean Teleorman nr. 58 din 15 mai 2007, cu privire la aprobarea
Acordului de Implementare între Consiliul Județean Teleorman și Oficiul de
Plați și Contractare Phare, pentru
proiectul ISPA
2002/RO/16/P/PE/024 - Sistem Integrat de
Management al Deșeurilor în Județul Teleorman.
DIRECTOR,
VICEPREȘEDINTE
Nr.11523 din 3 decembrie 2007
EXPUNERE DE MOTIVE
privind: modificarea hotărârii Consiliului Județean
Teleorman nr. 58 din 15 mai 2007, cu privire la aprobarea Acordului de
Implementare între Consiliul Județean Teleorman și Oficiul de Plați și
Contractare Phare, pentru proiectul ISPA 2002/RO/16/P/PE/024 - Sistem Integrat de Management al Deșeurilor
în Județul Teleorman.
În
concordanță cu prevederile Memorandumului de Finanțare semnat pentru masura
ISPA 2002/RO/16/P/PE/024 Sistem integrat de management al deșeurilor în județul Teleorman și cu
Acordul Cadru încheiat între Guvernul României și Comisia Europeană, Consiliul
Județean Teleorman în calitate de Beneficial Final poate prelua de la
Autoritatea de Implementare, în speță Oficiul de Plăți și Contractare Phare din
cadrul Ministerului Economiei și Finanțelor,
atribuția de implementare a măsurii,
respectiv responsabilități și obligații privind implementarea Măsurii.
Ulterior, din
aplicarea înțelegerilor dintre Guvernul
României și Comisia Europeană ce guvernează implementarea măsurilor ISPA, s-a
convenit ca în mod expres pe lângă atribuțiile ce țin de obligațiile și
responsabilitățile impuse prin măsuri, să poată fi delegate de către Agenția de
Implementare, Beneficiarilor Finali și atribuții privind licitarea,
contractarea, aprobarea plăților și implementarea tehnică a Măsurii.
In aplicarea acestor
prevederi între
Oficiul
de Plăți și Contractare Phare Consiliul Județean Teleorman, s-a încheiat un Acord de Implementare completat cu aceste prevederi exprese, care
la data de 15 mai 2007, a fost aprobat de către autoritatea publică județeană
prin hotărârea nr.58.
După aprobare, acest Acord a fost
transmis către Ministerul Economiei si
Finantelor -Oficiul de Plăți și Contractare PHARE ( OPCP), însă până la
aceasta dată nu a fost retransmis Consiliului Judetean Teleorman, semnat de toate părțile implicate.
De altfel, prin adresa nr.103467
din 30 noiembrie 2007, domnul Secretar de Stat Eugen Orlando Teodorovici
solicită tuturor părților semnatare ale Acordurilor de Implementare ca până la
data de 14 decembrie a.c., acestea să fie semnate în scopul accelerării
implementării măsurilor ISPA și a delegării către beneficiarii finali ai acestor
măsuri, a atribuțiilor de licitare-contractare, management tehnic și de
contract.
De asemenea prin aceste
solicitări se are în vedere și accelerarea
autorizării plăților de la O.P.C.P. către toți beneficiarii finali ai
măsurilor ex-ISPA.
Urmare acestor solicitări, s-a
impus actualizarea Acordului de Implementare aprobat prin hotărârea Consiliului
Județean Teleorman nr.58/15 mai 2007.
Intre Acordul de implementare
aprobat inițial de Consiliul Județean Teleorman prin hotărârea nr.58/15 mai
2007 și cel care este supus aprobării in prezent, au intervenit câteva
diferențe privind termenul de păstrare a documentațiilor, de la 7 ani la 5 ani.
Beneficiarul Final este
răspunzător de respectarea prevederilor din Memorandumul de finanțare și de
îndeplinirea condiționalităților de la art.8.3, referitoare la asigurarea
terenului, înființarea unității de implementare și numirea managerului de
proiect, încheierea acordului de parteneriat cu municipalitățile din județ.
Aceste condiționalități au fost îndeplinite de către
Consiliul Județean Teleorman.
De asemenea,
Beneficiarul Final este răspunzător de cheltuielile efectuate, fiind pasibil de
recuperarea cheltuielilor ce nu sunt conforme Memorandumului de Finanțare.
Având în vedere considerentele
expuse și Raportul de specialitate întocmit de Direcția Integrare și Dezvoltare
Regională, am întocmit alăturat proiectul de hotărâre pe care îl propun spre
aprobare Consiliului județean.
V I C E P R E Ș E D
I N T E,
Bălan Ilie