Anexa nr. 1 la hotărârea nr. 52  din  24 aprilie 2007

 

STATUTUL ASOCIAȚIEI  de  DEZVOLTARE INTERCOMUNITARĂ

„ TELEORMANUL”

 

Asociații :

 

1.      Municipiul Alexandria, prin Consiliul Local al municipiului Alexandria, reprezentat de Slăbescu Constantin, în calitate de Primar ;

 

2.      Muncipiul Turnu Magurele, prin Consiliul Local al municipiului Turnu Magurele, reprezentat de Mohanu Nicolae, în calitate de Primar  ;

 

3.      Municipiul Rosiorii de Vede, prin Consiliul Local al municipiului Rosiorii de Vede, reprezentat de Nuțu Ion, în calitate de Primar ;

 

4.      Orasul Videle, prin Consiliul Local al orasului Videle, reprezentat de Militaru Lucian, in calitate de Primar ;

 

5.      Orasul Zimnicea, prin Consiliul Local al orasului Zimnicea, reprezentat de Pîrvu Petre, in calitate de Primar ;

 

6.      Județul Teleorman, prin Consiliul Județean Teleorman, reprezentat de Dragnea Liviu Nicolae, în calitate de Președinte al Consiliului Județean

 

 

Având în vedere că :

 

 

 

 

Ne exprimăm voința de a coopera și de a ne asocia în conformitate cu prevederile Legii administrației publice locale nr. 215/2001 (art.11), cu modificările și completările ulterioare, în cadrul Asociației de Dezvoltare Intercomunitar㠄Teleormanul” (denumită în cele ce urmeaz㠄Asociația”), persoană juridică de drept privat fără scop patrimonial înființată conform Ordonanței Guvernului nr. 26 din 31 ianuarie 2000 cu privire la asociații și fundații, în scopul de a realiza în comun proiecte de dezvoltare a infrastructurii aferente serviciilor publice de alimentare cu apă și de canalizare (denumite în cele ce urmeaz㠄Serviciile”) pe baza Planului de Dezvoltare la nivelul Județului Teleorman și de a furniza Serviciile în comun prin intermediul unui operator unic.

 

 

CAPITOLUL I –DENUMIREA, SEDIUL ȘI DURATA ASOCIAȚIEI

 

Art. 1. – Denumirea Asociației este  « TELEORMANUL », conform dovezii nr. 50836 din 26.03.2007 , eliberată de Ministrul Justiției, privind disponibilitatea denumirii Asociației.

 

Art. 2. – (1) Sediul Asociației este în România, municipiul Alexandria, str.Vedea, nr.31, judetul Teleorman.

(2) Sediul Asociației va putea fi mutat în orice alt loc în baza unei Hotărâri a Consiliului de Administrație al Asociației.

 

Art. 3. – Asociația este constituită pe o durată nedeterminată, începând cu data înscrierii sale în Registrul asociațiilor și fundațiilor.

 

 

CAPITOLUL II – SCOPUL ȘI OBIECTIVELE ASOCIAȚIEI

 

Art. 4. – Asociația are ca scop realizarea în comun a proiectelor de dezvoltare a infrastructurii aferente Serviciilor pe baza Planului de Dezvoltare la nivelul Județului Teleorman și furnizarea în comun a Serviciilor sub autoritatea fiecărei Autorități Locale, forma de gestiune fiind gestiunea indirectă, prin delegarea unei părți din sarcinile și responsabilitățile legate de Servicii printr-un Contract de Concesiune pe termen lung, către un operator comun unic care să fie o societate comercială înființată de Părți în acest scop sau desemnată de Părți conform legislației în vigoare („Concesionarul” sau „Operatorul”).

 

Părțile declară că interesul comun ce stă la baza Asociației este legat de interesul general al locuitorilor din Județul Teleorman, pentru îmbunătățirea Serviciilor furnizate utilizatorilor, pentru capacitatea de atragere a fondurilor externe nerambursabile pentru finanțarea investițiilor necesare privind Serviciile astfel cum se convine de către Părți, precum și pentru crearea unui operator profesionist care să implementeze programul de investiții aprobat de către Părți.

 

Art. 5. – Obiectivele Asociației sunt următoarele:

a)      Să constituie interfața pentru discuții și să fie un partener activ pentru Autoritățile Locale în ceea privește aspectele de dezvoltare și de gestiune a Serviciilor;

b)      Să pregătească și să promoveze Programul de Dezvoltare a Serviciilor ;

c)      Să vegheze la punerea în aplicare a proiectelor de investiții încredințate Operatorului în temeiul Contractului de Concesiune;

d)      Să monitorizeze respectarea obligațiilor asumate de Operator prin Contractul de Concesiune, îndeosebi în ceea ce privește realizarea indicatorilor de performanță;

e)      Să identifice și să propună orice acțiuni vizând realizarea obiectivelor Autorităților Locale în legătură cu Serviciile :

·        păstrarea tarifelor la un nivel cât mai scăzut compatibil cu standardele Serviciilor,

·        menținerea echilibrului financiar al Concesiunii,

·        creșterea progresivă a nivelului de acoperire al Serviciilor,

·        buna prestare din punct de vedere tehnic a Serviciilor și gestiunea administrativă și comercială eficientă a acestora,

·        menținerea calității tehnice și întreținerea eficientă a echipamentelor și lucrărilor legate de Servicii,

·        buna gestiune a resurselor umane.

f)        Să fie un pol al competențelor administrative, financiare, tehnice și economice în beneficiul Autorităților Locale și al Serviciilor;

g)      Să acorde ajutor Autorităților Locale și Operatorului în vederea obținerii resurselor financiare  necesare implementării Programul de Dezvoltare a Serviciilor și, dacă este cazul, să obțină astfel de fonduri care vor fi puse la dispoziția Operatorului.

 

 

CAPITOLUL III – PATRIMONIUL ASOCIAȚIEI

 

Art. 6. – Patrimoniul inițial al Asociației este de 30.000 lei, constituit din contribuția în numerar a asociaților, după cum urmează :

 

 

Art. 7. – Sursele de venit ale Asociației sunt următoarele :

a)      Cotizațiile membrilor săi și alte contribuții de la bugetele Autorităților Locale ;

b)      Dobânzile și dividendele rezultate din plasarea sumelor disponibile, în condiții legale ;

c)      Dividendele societăților comerciale la care Asociația este asociat/acționar ;

d)      Veniturile realizate din activități economice directe ;

e)      Donații, sponsorizări sau legate ;

f)        Orice alte surse legale de venituri.

 

Art. 8. – Asociația  poate desfășura activități economice directe dacă acestea au legătură cu obiectivele Asociației.

 

Art. 9. – Asociația are un buget propriu de venituri și cheltuieli. Situațiile financiare se întocmesc în conformitate cu legislația în vigoare.

 

 

CAPITOLUL IV -  ASOCIAȚII

 

Art. 10. – Asociații au următoarele drepturi :

a)      Să aleagă și să fie aleși în organele de conducere ale Asociației;

b)      Să participe la luarea hotărârilor care privesc activitatea Asociației;

c)      Să primească la cerere toate informațiile disponibile care privesc activitatea Asociației.

 

Art. 11. – Asociații au următoarele obligații :

a)      Să respecte Statutul, Actul Constitutiv și hotărârile organelor de conducere ale Asociației;

b)      Să plătească cotizația anuală, fixată la suma de 10.000 lei/an, in transe egale lunar

c)      Să promoveze și să participe activ la acțiunile desfășurate de Asociație ;

d)      Să desemneze un membru în Consiliul de Administrație al Asociației.

 

Art. 12. – (1) Calitatea de asociat încetează în cazul retragerii din Asociație.

(2) Dacă oricare dintre Asociați dorește să se retragă din Asociație, această Parte va notifica Președintelui Asociației și celorlalți Asociați această intenție a sa.

(3) Consiliul de Administrație al Asociației va analiza consecințele retragerii planificate și va propune Părților modificările care să fie operate la Actul Constitutiv al Operatorului și/sau la Contractul de Concesiune (în special în ceea ce privește Programul de Investiții și Planul de Finanțare al său).

(4) Președintele Asociației va convoca Consiliul de Administrație în cel mult 30 zile de la data retragerii unuia dintre Asociați, pentru a modifica corespunzător prezentul Statut și Actul Constitutiv al Asociației.

 

Art. 13. –Asociația poate accepta noi membri cu consimțământul tuturor Asociaților, exprimat în scris.

 

 

CAPITOLUL V – ORGANELE ASOCIAȚIEI

 

Consiliul de Administrație al Asociației

 

Art. 14. – (1) Consiliul de Administrație este organul de conducere al Asociației, conform art. 13 al. (1) din Legea administrației publice locale nr. 215/2001 cu modificările și completările ulterioare. Consiliul de Administrație este format din toți reprezentanții desemnați de Autoritățile Locale.

(2) Fiecare Autoritate Locală va desemna un reprezentant ca membru în Consiliul de Administrație al Asociației. Mandatul reprezentaților este valabil de la data numirii acestora până la data revocării/înlocuirii lor, prin hotărârea Autorității Locale competente.

(3) Fiecare Autoritate Locală va depune toate diligențele pentru a-și asigura reprezentarea permanentă în cadrul Asociației.

(4) Hotărârile de numire/ revocare/ înlocuire a reprezentanților vor fi transmise, în copie, Părților și Consiliului de Administrație numit în termen de 30 zile calendaristice de la data emiterii lor.

 

Art. 15. – Sunt numiți în calitate de membri ai primului Consiliu de Administrație:

-         Dl. Dumitrescu Mircea , numit de Consiliul Local al municipiul Alexandria

-         Dl.  Pitiș Petre ,  numit de Consiliul Local al municipiul Turnu Magurele

-         Dl.  Nuțu Ion ,  numit de Consiliul Local al municipiul Rosiori de Vede

-         Dl.  Militaru Lucian ,  numit de Consiliul Local al orasului Videle

-         Dl.  Pîrvu Petre ,  numit de Consiliul Local al orasului Zimnicea

-         Dl.  Neațu Gabriel ,  numit de Consiliul Județean Teleorman

 

Art. 16. –  Consiliul de Administrație îl alege dintre membrii săi pe Președintele Asociației care are atribuțiile prevăzute în prezentul Statut și care reprezintă Asociația în raporturile cu terții, cu excepția situațiile în care se prevede expres altfel.

 

Art. 17. – Consiliul de Administrației îndeplinește atribuțiile care îi revin Adunării Generale conform art. 21 al. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2001 cu privire la asociații și fundații, respectiv:

a)      stabilirea strategiei și a obiectivelor generale ale Asociației;

b)      aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli și a bilanțului contabil;

c)      alegerea și revocarea membrilor Consiliului Director;

d)      alegerea și revocarea cenzorului sau, după caz, a membrilor comisiei de cenzori;

e)      înființarea de filiale;

f)        aprobarea contractelor a căror valoare depășește echivalentul în lei al sumei de 5000 Euro, fara TVA.

g)      modificarea Actului Constitutiv și a Statutului;

h)      dizolvarea și lichidarea asociației, precum și stabilirea destinației bunurilor rămase după lichidare;

i)        orice alte atribuții prevăzute în lege sau în Statut.

 

Art. 18. –  (1) Consiliul de Administrație deliberează asupra aspectelor legate de obiectivele Asociației, având în vedere interesul său comun, în special:

-          Înființarea Operatorului

-          Contractul de Concesiune

-          Masterplan-ul pentru Servicii

-          Programele pentru investiții comune

-          Planurile de finanțare a investițiilor

-          Politica de tarife

 

(2) În legătură cu acestea, Părțile declară că :

 

a) Operatorul

1. Părțile vor înființa Operatorul ca o societate comercială pe actiuni.  

2. Operatorul va avea ca obiect principal de activitate furnizarea de Servicii care țin de Autoritățile Locale semnatare ale prezentului Statut.

3. Actul Constitutiv al Operatorului va fi discutat în ședințele Consiliului de Administrație al Asociației și va fi aprobat de fiecare dintre Autoritățile Locale implicate.

4. Părțile, ca acționari ai Operatorului, vor depune toate diligențele pentru ca Operatorul să poată să îndeplinească în cel mai scurt termen posibil funcțiile necesare pentru realizarea obiectului său de activitate în condiții de profesionalism și eficiență.

-          funcția tehnico- operațională;

-          funcția comercială;

-          funcția financiar-contabilă;

-          funcția de management și coordonare.

 

b) Contractul de Concesiune

1. Contractul de Concesiune va fi semnat de fiecare dintre Autoritățile Locale, în calitate de Concedent, și de Operator, în calitate de Concesionar.

2. Prin Contractul de Concesiune, Autoritățile Locale vor atribui Concesionarului o concesiune exclusivă a dreptului de a furniza Serviciile, ca servicii publice, în cadrul ariei geografice a teritoriului lor, precum și concesiunea exclusivă asupra bunurilor publice și private care constituie sistemele de alimentare cu apă și de canalizare aferente Serviciilor. Concesionarul va fi responsabil de implementarea programelor de investiții convenite de Părți, va întreține, moderniza, reabilita și extinde sistemele de alimentare cu apă și de canalizare și va gestiona Serviciile pe riscul și răspunderea sa, conform dispozițiilor Contractului de Concesiune.

3. Consiliul de Administrație al Asociației va monitoriza îndeplinirea de către Concesionar a obligațiilor ce-i incumbă în temeiul Contractului de Concesiune.

 

c) Programul de Investiții și Planul de Finanțare al său

1. Programul de Investiții va fi elaborat ținând seama de nevoile specifice ale fiecărei Părți.

2. Sursele de finanțare a investițiilor pot fi fonduri nerambursabile acordate de Uniunea Europeană sau instituții financiare, fonduri de la bugetele locale ale Autorităților Locale, fondurile proprii sau atrase ale Concesionarului.

3. Programul de Investiții și Programul de Finanțare a Investițiilor vor fi discutate în ședințele Consiliului de Administrație al Asociației și aprobate de fiecare dintre Autoritățile Locale. Acestea vor face parte integrantă din Contractul de Concesiune.

 

d) Politica tarifară

1. Fiecare Autoritate Locală va aproba tarifele care vor fi aplicate de Concesionar în aria geografică corespunzătoare competenței teritoriale a acesteia. Tarifele vor fi stabilite, ajustate și modificate conform legislației în vigoare.

2. Consiliul de Administrație aprobă organigrama și politica de personal a Asociației, ia hotărârile privind constituirea, atribuțiile, funcționarea și organizarea aparatului tehnic al Asociației.

3. Consiliul Director prezintă Consiliului de Administrație raportul de activitate pentru perioada anterioară și îi supune acesteia pentru aprobare situațiile financiare ale exercițiului încheiat, precum și proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pentru următorul exercițiu financiar.

 

Art. 19. – Membrii Consiliului de Administrație sunt răspunzători pentru activitatea lor în conformitate cu legislația în vigoare.

 

Art. 20. – (1) Consiliul de Administrație va fi convocat cel puțin o dată la 3 (trei) luni sau ori de câte ori este necesar, de către Președintele Asociației sau de un număr de cel puțin 2/3, din numarul membrilor asociatiei.

(2) Convocarea va fi transmisă prin scrisoare, fax sau e-mail cu cel puțin [3] zile calendaristice înainte de data ședinței și va cuprinde data, ora, locul și ordinea de zi a ședinței.

(3) Participanții la ședințele Consiliului de Administrație vor fi reprezentanții numiți de Autoritățile Locale.

(4) Ședințele Consiliului de Administrație al Asociației vor fi conduse de Președintele Asociației sau, în absența acestuia de persoana desemnată de Consiliul de Administrație dintre membrii săi.

(5) Consiliul de Administrație va alege dintre participanții la ședință un secretar care va redacta procesul verbal al ședinței.

(6) Procesul verbal este semnat de Președinte și de secretar. O copie a procesului verbal va fi transmisă, în termen de 3 (trei) zile calendaristice de la data ședinței, fiecărei Autorități Locale, indiferent dacă reprezentantul acesteia a fost sau nu prezent la ședință.

 

Art. 21. – (1) Fiecare membru al Consiliului de Administrație are un vot egal în Consiliul de Administrație. Dreptul de vot nu poate fi transmis.

(2) Pentru a fi valabile hotărârile Consiliului de Administrație se iau în prezența a [3/4] din membri și cu votul favorabil a [2/3] dintre membrii săi. 

(3) Dacă această hotărâre privește în mod direct Serviciile sau bunurile care aparțin unei anumite Autorități Locale, nici o Hotărâre nu poate fi luată fără votul favorabil al reprezentantului respectivei Autorități Locale.

 

Art. 22. – Hotărârile Consiliului de Administrație reprezintă recomandări adresate Părților. Punerea în aplicare a Hotărârilor luate în cadrul Asociației va fi aprobată de fiecare dintre Autoritățile Locale. Această aprobare nu va putea fi  întârziată nemotivat mai mult de 60zile.

 

Consiliul Director

 

Art. 23. - (1) Consiliul Director este organul executiv de conducere al Asociației, format din Președintele Asociației și încă 2 (doi) membri numiți de Consiliul de Administrație, pe o perioada de 4 ani. Membrii Consiliului Director sunt reeligibili.

(2) Președintele Asociației este și Președinte al Consiliul Director.

 

Art. 24. -  Sunt numiți în calitate de membri ai primului Consiliu Director:

 

Art. 25. -  Consiliul Director asigură punerea în executare a hotărârilor Consiliului de Administrație. În exercitarea competențelor sale, Consiliul Director:

a) prezintă Consiliului de Administrație raportul de activitate pe perioada anterioară, executarea bugetului de venituri și cheltuieli, bilanțul contabil, proiectul bugetului de venituri și cheltuieli al exercițiului  financiar viitor și proiectul programelor Asociației;

b) încheie acte juridice în numele și pe seama Asociației, cu excepția contractelor a căror valoare depășește echivalentul în lei al sumei de 5000 Euro, fara TVA.

c) îndeplinește orice alte atribuții prevăzute în statut sau stabilite de Consiliul de Administrație.

 

Art. 26. – Membrii Consiliului Director sunt răspunzători pentru activitatea lor în conformitate cu legislația în vigoare.

 

Art. 27. – (1) Consiliul Director se întrunește în ședințe, o dată la două săptămâni sau ori de câte ori este nevoie, la convocarea Președintelui Asociației.

(2) Deciziile Consiliului Director se iau în prezența a tuturor celor trei membri, cu votul favorabil a cel puțin doi dintre ei.

 

Controlul Financiar al Asociației

 

Art. 28. – (1) Controlul financiar intern al Asociației este asigurat de un cenzor numit de Consiliul de Administrație pentru o perioadă de 1 (un) an, cu posibilitate prelungirii.

(2) Primul cenzor al Asociației este  ………………

(3) Cenzorul are atribuțiile prevăzute de lege.

 

CAPITOLUL VI –DIZOLVAREA ȘI LICHIDAREA

 

Art. 29. – Asociația se dizolvă :

-         de drept;

-         prin hotărârea instanței judecătorești competente;

-         prin hotărârea Consiliului de Administrație.

 

Art. 30. – Asociația se dizolvă de drept prin:

-         imposibilitatea realizării scopului și obiectivelor pentru care a fost constituită, dacă în termen de 3 (trei) luni de la constatarea unui astfel de fapt nu se producere schimbarea acestui scop;

-         imposibilitatea constituirii Consiliului de Administrație sau a Consiliului Director în conformitate cu prezentul Statut, dacă această situație durează mai mult de un an de la data la care Consiliul de Administrație sau, după caz, Consiliul Director trebuia să se constituie;

-         reducerea numărului de asociați sub limita de doi, dacă acesta nu a fost completat în termenul legal prevăzut în acest scop.

 

Art. 31. – Asociația se dizolvă prin hotărârea instanței judecătorești competente când:

-         scopul sau activitatea sa au devenit ilicite sau contrare ordinii publice;

-         realizarea scopului său este urmărită prin mijloace ilicite sau contrare ordinii publice;

-         Asociația urmărește un alt scop decât acela pentru care s-a constituit;

-         Asociația a devenit insolvabilă.

 

Art. 32. – (1) Lichidarea Asociației se va face în condițiile prevăzute de legislația privind asociațiile.

(2) Bunurile rămase în urma lichidării se vor transmite Asociaților proporțional participării lor la patrimoniul Asociației.

 

Art. 33. – (1) După terminarea lichidării, lichidatorii trebuie să ceară radierea Asociației din Registrul asociațiilor și fundațiilor.

(2) Asociația își încetează existența la data radierii ei din Registrul asociațiilor și fundațiilor.

 

 

CAPITOLUL VIII – DISPOZIȚII FINALE

 

Art. 34. – (1) Prezentul Statut poate fi modificat doar prin Acte Adiționale semnate de reprezentanții tuturor Părților, special împuterniciți în acest scop.

(2) Prezentul Statut este guvernat de legea română.

(3) Toate disputele născute din sau în legătură cu acest Statut, inclusiv orice problemă privind interpretarea, validitatea sau încetarea acestuia, care nu pot fi rezolvate pe cale amiabilă, vor fi deduse spre soluționare instanțelor judecătorești competente.

 

Prezentul Statut a fost semnat în 10 (zece.) exemplare originale, astăzi, data autentificării sale.

 

 

 

ASOCIAȚII

 

 

Județul Teleorman                                                           Municipiul Rosiorii de Vede

Prin  Liviu Nicolae Dragnea                                              Prin  Ion Nuțu

                                                                                       

 

 

 

Municipiul Alexandria                                                     Orasul Videle

 Prin Constantin Slăbescu                                                   Prin  Lucian Militaru

 

 

 

 

 

Municipiul Turnu Magurele                                            Orasul Zimnicea

Prin  Nicolae Mohanu                                                         Prin Petre Pirvu

 

 

 

 

PREȘEDINTE,

 

Liviu Nicolae Dragnea