TELEORMANUL
Asociații :
1.
Municipiul Alexandria, prin Consiliul Local al
municipiului Alexandria, reprezentat de Slăbescu Constantin, în calitate de Primar ;
2.
Muncipiul Turnu Magurele, prin Consiliul Local al
municipiului Turnu Magurele, reprezentat de Mohanu Nicolae, în calitate de Primar ;
3.
Municipiul Rosiorii de Vede, prin Consiliul Local al
municipiului Rosiorii de Vede, reprezentat de Nuțu Ion, în calitate de Primar ;
4.
Orasul Videle, prin Consiliul Local al orasului
Videle, reprezentat de Militaru Lucian, in calitate de Primar ;
5.
Orasul Zimnicea, prin Consiliul Local al orasului Zimnicea,
reprezentat de Pîrvu Petre, in calitate de Primar ;
6.
Județul Teleorman, prin Consiliul Județean
Teleorman, reprezentat de Dragnea Liviu Nicolae, în calitate de Președinte al Consiliului Județean
Având în vedere că :
Ne
exprimăm voința de a coopera și de a ne asocia în conformitate cu prevederile
Legii administrației publice locale nr. 215/2001 (art.11), cu modificările și
completările ulterioare, în cadrul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Teleormanul
(denumită în cele ce urmează Asociația),
persoană juridică de drept privat fără scop patrimonial înființată conform Ordonanței
Guvernului nr. 26 din 31 ianuarie 2000 cu privire la asociații și fundații, în
scopul de a realiza în comun proiecte de dezvoltare a infrastructurii aferente
serviciilor publice de alimentare cu apă și de canalizare (denumite în cele ce
urmează Serviciile) pe baza Planului de Dezvoltare la nivelul Județului Teleorman
și de a furniza Serviciile în comun prin intermediul unui operator unic.
CAPITOLUL I DENUMIREA, SEDIUL ȘI DURATA ASOCIAȚIEI
Art. 1. Denumirea Asociației este « TELEORMANUL »,
conform dovezii nr. 50836 din 26.03.2007 , eliberată de Ministrul Justiției,
privind disponibilitatea denumirii Asociației.
Art. 2. (1) Sediul Asociației este în România, municipiul
Alexandria, str.Vedea, nr.31, judetul Teleorman.
(2) Sediul
Asociației va putea fi mutat în orice alt loc în baza unei Hotărâri a
Consiliului de Administrație al Asociației.
Art. 3. Asociația este constituită pe o durată nedeterminată,
începând cu data înscrierii sale în Registrul asociațiilor și fundațiilor.
CAPITOLUL II SCOPUL ȘI OBIECTIVELE ASOCIAȚIEI
Art. 4. Asociația are ca scop realizarea în comun a
proiectelor de dezvoltare a infrastructurii aferente Serviciilor pe baza
Planului de Dezvoltare la nivelul Județului Teleorman și furnizarea în comun a
Serviciilor sub autoritatea fiecărei Autorități Locale, forma de gestiune fiind
gestiunea indirectă, prin delegarea unei părți din sarcinile și
responsabilitățile legate de Servicii printr-un Contract de Concesiune pe
termen lung, către un operator comun unic care să fie o societate comercială
înființată de Părți în acest scop sau desemnată de Părți conform legislației în
vigoare (Concesionarul sau Operatorul).
Părțile declară că
interesul comun ce stă la baza Asociației este legat de interesul general al
locuitorilor din Județul Teleorman, pentru îmbunătățirea Serviciilor furnizate
utilizatorilor, pentru capacitatea de atragere a fondurilor externe
nerambursabile pentru finanțarea investițiilor necesare privind Serviciile
astfel cum se convine de către Părți, precum și pentru crearea unui operator
profesionist care să implementeze programul de investiții aprobat de către
Părți.
Art. 5. Obiectivele Asociației sunt următoarele:
a)
Să constituie interfața pentru
discuții și să fie un partener activ pentru Autoritățile Locale în ceea
privește aspectele de dezvoltare și de gestiune a Serviciilor;
b)
Să pregătească și să promoveze
Programul de Dezvoltare a Serviciilor ;
c)
Să vegheze la punerea în aplicare
a proiectelor de investiții încredințate Operatorului în temeiul Contractului
de Concesiune;
d)
Să monitorizeze respectarea
obligațiilor asumate de Operator prin Contractul de Concesiune, îndeosebi în
ceea ce privește realizarea indicatorilor de performanță;
e)
Să identifice și să propună orice
acțiuni vizând realizarea obiectivelor Autorităților Locale în legătură cu
Serviciile :
·
păstrarea tarifelor la un nivel cât mai scăzut compatibil cu standardele
Serviciilor,
·
menținerea echilibrului financiar al Concesiunii,
·
creșterea progresivă a nivelului de acoperire al Serviciilor,
·
buna prestare din punct de vedere tehnic a Serviciilor și gestiunea
administrativă și comercială eficientă a acestora,
·
menținerea calității tehnice și întreținerea eficientă a echipamentelor și
lucrărilor legate de Servicii,
·
buna gestiune a resurselor umane.
f)
Să fie un pol al competențelor administrative, financiare, tehnice și
economice în beneficiul Autorităților Locale și al Serviciilor;
g)
Să acorde ajutor Autorităților Locale și Operatorului în vederea obținerii
resurselor financiare necesare
implementării Programul de Dezvoltare a Serviciilor și, dacă este cazul, să
obțină astfel de fonduri care vor fi puse la dispoziția Operatorului.
CAPITOLUL III PATRIMONIUL ASOCIAȚIEI
Art. 6. Patrimoniul inițial al Asociației este de 30.000 lei,
constituit din contribuția în numerar a asociaților, după cum urmează :
Art. 7. Sursele de venit ale Asociației sunt
următoarele :
a)
Cotizațiile membrilor săi și alte contribuții de la bugetele Autorităților Locale
;
b)
Dobânzile și dividendele rezultate din plasarea sumelor disponibile, în
condiții legale ;
c)
Dividendele societăților comerciale la care Asociația este asociat/acționar
;
d)
Veniturile realizate din activități economice directe ;
e)
Donații, sponsorizări sau legate ;
f)
Orice alte surse legale de venituri.
Art. 8. Asociația poate
desfășura activități economice directe dacă acestea au legătură cu obiectivele
Asociației.
Art. 9. Asociația are un buget propriu de venituri și
cheltuieli. Situațiile financiare se întocmesc în conformitate cu legislația în
vigoare.
CAPITOLUL IV - ASOCIAȚII
Art. 10. Asociații au următoarele drepturi :
a)
Să aleagă și să fie aleși în organele de conducere ale Asociației;
b)
Să participe la luarea hotărârilor care privesc activitatea Asociației;
c)
Să primească la cerere toate informațiile disponibile care privesc
activitatea Asociației.
Art. 11. Asociații au următoarele obligații :
a)
Să respecte Statutul, Actul Constitutiv și hotărârile organelor de
conducere ale Asociației;
b)
Să plătească cotizația anuală, fixată la suma de 10.000 lei/an, in transe
egale lunar
c)
Să promoveze și să participe activ la acțiunile desfășurate de Asociație ;
d)
Să desemneze un membru în Consiliul de Administrație al Asociației.
Art. 12. (1) Calitatea de asociat încetează în cazul retragerii
din Asociație.
(2) Dacă oricare
dintre Asociați dorește să se retragă din Asociație, această Parte va notifica
Președintelui Asociației și celorlalți Asociați această intenție a sa.
(3) Consiliul de Administrație
al Asociației va analiza consecințele retragerii planificate și va propune
Părților modificările care să fie operate la Actul Constitutiv al Operatorului
și/sau la Contractul de Concesiune (în special în ceea ce privește Programul de
Investiții și Planul de Finanțare al său).
(4) Președintele Asociației
va convoca Consiliul de Administrație în cel mult 30 zile de la data retragerii
unuia dintre Asociați, pentru a modifica corespunzător prezentul Statut și
Actul Constitutiv al Asociației.
Art. 13. Asociația poate accepta noi membri cu consimțământul
tuturor Asociaților, exprimat în scris.
CAPITOLUL V ORGANELE ASOCIAȚIEI
Consiliul de Administrație al Asociației
Art. 14. (1) Consiliul
de Administrație este organul de conducere al Asociației, conform art. 13
al. (1) din Legea administrației publice locale nr. 215/2001 cu modificările și
completările ulterioare. Consiliul de Administrație este format din toți
reprezentanții desemnați de Autoritățile Locale.
(2) Fiecare
Autoritate Locală va desemna un reprezentant ca membru în Consiliul de
Administrație al Asociației. Mandatul reprezentaților este valabil de la data
numirii acestora până la data revocării/înlocuirii lor, prin hotărârea
Autorității Locale competente.
(3) Fiecare
Autoritate Locală va depune toate diligențele pentru a-și asigura reprezentarea
permanentă în cadrul Asociației.
(4) Hotărârile de
numire/ revocare/ înlocuire a reprezentanților vor fi transmise, în copie,
Părților și Consiliului de Administrație numit în termen de 30 zile calendaristice de la
data emiterii lor.
Art. 15. Sunt numiți în calitate de membri ai primului Consiliu
de Administrație:
-
Dl. Dumitrescu Mircea , numit de Consiliul Local al municipiul Alexandria
-
Dl. Pitiș Petre , numit de Consiliul Local al municipiul Turnu
Magurele
-
Dl. Nuțu Ion , numit de Consiliul Local al municipiul Rosiori
de Vede
-
Dl. Militaru Lucian , numit de Consiliul Local al orasului Videle
-
Dl. Pîrvu Petre ,
numit de Consiliul Local al orasului Zimnicea
-
Dl. Neațu Gabriel , numit de Consiliul Județean Teleorman
Art. 16. Consiliul de
Administrație îl alege dintre membrii săi pe Președintele Asociației care are atribuțiile prevăzute în prezentul
Statut și care reprezintă Asociația în raporturile cu terții, cu excepția
situațiile în care se prevede expres altfel.
Art. 17. Consiliul de Administrației îndeplinește atribuțiile
care îi revin Adunării Generale conform art. 21 al. (2) din Ordonanța
Guvernului nr. 26/2001 cu privire la asociații și fundații, respectiv:
a)
stabilirea strategiei și a obiectivelor generale ale Asociației;
b)
aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli și a
bilanțului contabil;
c)
alegerea și revocarea membrilor Consiliului Director;
d)
alegerea și revocarea cenzorului sau, după caz, a
membrilor comisiei de cenzori;
e)
înființarea de filiale;
f)
aprobarea contractelor
a căror valoare depășește echivalentul în lei al sumei de 5000 Euro, fara TVA.
g)
modificarea Actului Constitutiv și a Statutului;
h)
dizolvarea și lichidarea asociației, precum și stabilirea
destinației bunurilor rămase după lichidare;
i)
orice alte atribuții prevăzute în lege sau în Statut.
Art. 18. (1) Consiliul
de Administrație deliberează asupra aspectelor legate de obiectivele Asociației,
având în vedere interesul său comun, în special:
-
Înființarea Operatorului
-
Contractul de Concesiune
-
Masterplan-ul pentru Servicii
-
Programele pentru investiții comune
-
Planurile de finanțare a investițiilor
-
Politica de tarife
(2) În legătură cu
acestea, Părțile declară că :
a) Operatorul
1. Părțile vor
înființa Operatorul ca o societate comercială pe actiuni.
2. Operatorul va
avea ca obiect principal de activitate furnizarea de Servicii care țin de
Autoritățile Locale semnatare ale prezentului Statut.
3. Actul
Constitutiv al Operatorului va fi discutat în ședințele Consiliului de
Administrație al Asociației și va fi aprobat de fiecare dintre Autoritățile
Locale implicate.
4. Părțile, ca
acționari ai Operatorului, vor depune toate diligențele pentru ca Operatorul să
poată să îndeplinească în cel mai scurt termen posibil funcțiile necesare
pentru realizarea obiectului său de activitate în condiții de profesionalism și
eficiență.
- funcția tehnico- operațională;
- funcția comercială;
- funcția financiar-contabilă;
- funcția de management și coordonare.
b) Contractul de
Concesiune
1. Contractul de Concesiune
va fi semnat de fiecare dintre Autoritățile Locale, în calitate de Concedent,
și de Operator, în calitate de Concesionar.
2. Prin Contractul
de Concesiune, Autoritățile Locale vor atribui Concesionarului o concesiune
exclusivă a dreptului de a furniza Serviciile, ca servicii publice, în cadrul
ariei geografice a teritoriului lor, precum și concesiunea exclusivă asupra
bunurilor publice și private care constituie sistemele de alimentare cu apă și
de canalizare aferente Serviciilor. Concesionarul va fi responsabil de
implementarea programelor de investiții convenite de Părți, va întreține,
moderniza, reabilita și extinde sistemele de alimentare cu apă și de canalizare
și va gestiona Serviciile pe riscul și răspunderea sa, conform dispozițiilor
Contractului de Concesiune.
3. Consiliul de
Administrație al Asociației va monitoriza îndeplinirea de către Concesionar a obligațiilor
ce-i incumbă în temeiul Contractului de Concesiune.
c) Programul de
Investiții și Planul de Finanțare al său
1. Programul de
Investiții va fi elaborat ținând seama de nevoile specifice ale fiecărei Părți.
2. Sursele de
finanțare a investițiilor pot fi fonduri nerambursabile acordate de Uniunea
Europeană sau instituții financiare, fonduri de la bugetele locale ale
Autorităților Locale, fondurile proprii sau atrase ale Concesionarului.
3. Programul de
Investiții și Programul de Finanțare a Investițiilor vor fi discutate în
ședințele Consiliului de Administrație al Asociației și aprobate de fiecare
dintre Autoritățile Locale. Acestea vor face parte integrantă din Contractul de
Concesiune.
d) Politica tarifară
1. Fiecare
Autoritate Locală va aproba tarifele care vor fi aplicate de Concesionar în
aria geografică corespunzătoare competenței teritoriale a acesteia. Tarifele
vor fi stabilite, ajustate și modificate conform legislației în vigoare.
2. Consiliul de
Administrație aprobă organigrama și politica de personal a Asociației, ia
hotărârile privind constituirea, atribuțiile, funcționarea și organizarea
aparatului tehnic al Asociației.
3. Consiliul Director
prezintă Consiliului de Administrație raportul de activitate pentru perioada
anterioară și îi supune acesteia pentru aprobare situațiile financiare ale
exercițiului încheiat, precum și proiectul bugetului de venituri și cheltuieli
pentru următorul exercițiu financiar.
Art. 19. Membrii Consiliului de Administrație sunt răspunzători
pentru activitatea lor în conformitate cu legislația în vigoare.
Art. 20. (1) Consiliul de Administrație va fi convocat cel
puțin o dată la 3 (trei) luni sau ori de câte ori este necesar, de către
Președintele Asociației sau de un număr de cel puțin 2/3, din numarul membrilor
asociatiei.
(2) Convocarea va
fi transmisă prin scrisoare, fax sau e-mail cu cel puțin [3] zile calendaristice
înainte de data ședinței și va cuprinde data, ora, locul și ordinea de zi a
ședinței.
(3) Participanții
la ședințele Consiliului de Administrație vor fi reprezentanții numiți de
Autoritățile Locale.
(4) Ședințele Consiliului
de Administrație al Asociației vor fi conduse de Președintele Asociației sau,
în absența acestuia de persoana desemnată de Consiliul de Administrație dintre
membrii săi.
(5) Consiliul de
Administrație va alege dintre participanții la ședință un secretar care va
redacta procesul verbal al ședinței.
(6) Procesul
verbal este semnat de Președinte și de secretar. O copie a procesului verbal va
fi transmisă, în termen de 3 (trei) zile calendaristice de la data ședinței,
fiecărei Autorități Locale, indiferent dacă reprezentantul acesteia a fost sau
nu prezent la ședință.
Art. 21. (1) Fiecare membru al Consiliului de Administrație are
un vot egal în Consiliul de Administrație. Dreptul de vot nu poate fi transmis.
(2) Pentru a fi
valabile hotărârile Consiliului de Administrație se iau în prezența a [3/4] din membri și cu votul favorabil a [2/3] dintre membrii săi.
(3) Dacă această
hotărâre privește în mod direct Serviciile sau bunurile care aparțin unei
anumite Autorități Locale, nici o Hotărâre nu poate fi luată fără votul
favorabil al reprezentantului respectivei Autorități Locale.
Art. 22. Hotărârile Consiliului de Administrație reprezintă
recomandări adresate Părților. Punerea în aplicare a Hotărârilor luate în
cadrul Asociației va fi aprobată de fiecare dintre Autoritățile Locale. Această
aprobare nu va putea fi întârziată
nemotivat mai mult de 60zile.
Consiliul Director
Art. 23. - (1) Consiliul Director este organul executiv de
conducere al Asociației, format din Președintele Asociației și încă 2 (doi)
membri numiți de Consiliul de Administrație, pe o perioada de 4 ani. Membrii Consiliului
Director sunt reeligibili.
(2) Președintele Asociației este și Președinte al Consiliul Director.
Art. 24. - Sunt numiți în calitate de membri ai primului
Consiliu Director:
Art. 25. -
Consiliul Director asigură punerea în executare a
hotărârilor Consiliului de Administrație. În exercitarea competențelor sale,
Consiliul Director:
a)
prezintă Consiliului de Administrație raportul de activitate pe perioada
anterioară, executarea bugetului de venituri și cheltuieli, bilanțul contabil,
proiectul bugetului de venituri și cheltuieli al exercițiului financiar viitor și proiectul programelor Asociației;
b) încheie acte juridice în numele și pe seama Asociației, cu excepția contractelor a căror valoare depășește echivalentul în lei al sumei de 5000 Euro, fara TVA.
c)
îndeplinește orice alte atribuții prevăzute în statut sau stabilite de Consiliul
de Administrație.
Art. 26.
Membrii Consiliului Director sunt răspunzători pentru activitatea lor în
conformitate cu legislația în vigoare.
Art. 27. (1)
Consiliul Director se întrunește în ședințe, o dată la două săptămâni sau ori
de câte ori este nevoie, la convocarea Președintelui Asociației.
(2) Deciziile Consiliului Director se iau în prezența a tuturor celor trei
membri, cu votul favorabil a cel puțin doi dintre ei.
Controlul Financiar al Asociației
Art. 28. (1) Controlul financiar intern al Asociației este
asigurat de un cenzor numit de Consiliul de Administrație pentru o perioadă de
1 (un) an, cu posibilitate prelungirii.
(2) Primul cenzor
al Asociației este
(3) Cenzorul are
atribuțiile prevăzute de lege.
Art. 29. Asociația se dizolvă :
-
de drept;
-
prin hotărârea instanței judecătorești competente;
-
prin hotărârea Consiliului de Administrație.
Art. 30. Asociația se dizolvă de drept prin:
-
imposibilitatea realizării scopului și obiectivelor pentru care a fost
constituită, dacă în termen de 3 (trei) luni de la constatarea unui astfel de
fapt nu se producere schimbarea acestui scop;
-
imposibilitatea constituirii Consiliului de Administrație sau a Consiliului
Director în conformitate cu prezentul Statut, dacă această situație durează mai
mult de un an de la data la care Consiliul de Administrație sau, după caz,
Consiliul Director trebuia să se constituie;
-
reducerea numărului de asociați sub limita de doi, dacă acesta nu a fost
completat în termenul legal prevăzut în acest scop.
Art. 31. Asociația se dizolvă prin hotărârea instanței
judecătorești competente când:
-
scopul sau activitatea sa au devenit ilicite sau contrare ordinii publice;
-
realizarea scopului său este urmărită prin mijloace ilicite sau contrare
ordinii publice;
-
Asociația urmărește un alt scop decât acela pentru care s-a constituit;
-
Asociația a devenit insolvabilă.
Art. 32. (1) Lichidarea Asociației se va face în condițiile
prevăzute de legislația privind asociațiile.
(2) Bunurile
rămase în urma lichidării se vor transmite Asociaților proporțional
participării lor la patrimoniul Asociației.
Art. 33. (1) După terminarea lichidării, lichidatorii trebuie
să ceară radierea Asociației din Registrul asociațiilor și fundațiilor.
(2) Asociația își
încetează existența la data radierii ei din Registrul asociațiilor și
fundațiilor.
CAPITOLUL VIII DISPOZIȚII FINALE
Art. 34. (1) Prezentul Statut poate fi modificat doar prin Acte
Adiționale semnate de reprezentanții tuturor Părților, special împuterniciți în
acest scop.
(2) Prezentul Statut
este guvernat de legea română.
(3) Toate
disputele născute din sau în legătură cu acest Statut, inclusiv orice problemă
privind interpretarea, validitatea sau încetarea acestuia, care nu pot fi
rezolvate pe cale amiabilă, vor fi deduse spre soluționare instanțelor
judecătorești competente.
Prezentul Statut a fost semnat în 10 (zece.) exemplare originale,
astăzi, data autentificării sale.
ASOCIAȚII
Județul Teleorman Municipiul Rosiorii de Vede
Prin Liviu
Nicolae Dragnea Prin
Ion Nuțu
Municipiul Alexandria
Orasul Videle
Prin Constantin Slăbescu Prin Lucian Militaru
Municipiul Turnu Magurele Orasul Zimnicea
Prin Nicolae Mohanu Prin Petre Pirvu
PREȘEDINTE,
Liviu Nicolae
Dragnea