privind : cooperarea Consiliului Județean Teleorman cu Inspectoratul de Poliție al județului Teleorman, în vederea realizării în comun a Proiectului ,,Ordinea publică și siguranța cetățeanului în județul Teleorman
Consiliul Județean Teleorman, întrunit în ședință ordinară, conform prevederilor art.106 alin.(1) din Legea nr.215/2001, modificată și completată,
Având în vedere :
- expunerea de
motive nr.3974 din 01 iunie 2006 a vicepreședintelui Consiliului Județean Teleorman, Putineanu Ion și raportul
comun de specialitate al direcțiilor Tehnică, Economică, Buget-Finanțe și Administrație Publică Locală nr.3973 din 01 iunie 2005 privind necesitatea
cooperării Consiliului Județean Teleorman cu
Inspectoratul de Poliție al județului Teleorman, în vederea realizării în comun
a Proiectului ,,Ordinea publică și siguranța cetățeanului în județul Teleorman
;
- avizele
comisiilor de specialitate pe principalele domenii de activitate ale Consiliului Județean Teleorman;
- adresa comună nr.3822/12 septembrie 2005 a Inspectoratului Județean de Poliție și a Autorității Teritoriale de Ordine Publică nr.14 din 20 septembrie 2005 ;
- prevederile Legii nr.218/2002 privind organizarea și funcționarea Poliției Române, cu modificările și completările ulterioare
- prevederile art.104 alin.(1) litera ,,s și art.109 din Legea nr.215/2001, modificată și completată și
ale art.47 alin.(1) litera
,,r din Regulamentul de organizare
și funcționare a Consiliului Județean, modificat și completat.
În temeiul
dispozițiilor art.109 din Legea
administrației publice
locale nr.215/2001, modificată și
completată,
H O
T Ă R Ă Ș T E :
Art.1.
Se aprobă
cooperarea Consiliului Județean
Teleorman cu Inspectoratul de Poliție al județului Teleorman, în vederea
realizării în comun a Proiectului ,,Ordinea publică și siguranța cetățeanului
în județul Teleorman prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
Art.2. Președintele Consiliului Județean Teleorman, prin direcțiile de specialitate, va urmări aducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei hotărâri.
Art.3. Secretarul general al județului, prin
PRESEDINTE,
CONTRASEMNEAZĂ
Secretar
general al județului,
Jr.Rodica
Vrabie
\,
CONSILIUL JUDEȚEAN
TELEORMAN
ANEXA
la
hotararea nr. 63
din 21 iunie 2006
PROIECT
privind ,,Ordinea publică și siguranța cetățeanului în județul Teleorman
1. Descriere
1.1. Titlul
,,Ordinea publică
și siguranța cetățeanului în județul Teleorman
1.2. Localizare
Județ : Teleorman
1.3. Suma alocată din bugetul propriu al județului Teleorman pe anul 2006
130,000 lei .
lei
Costul total
al proiectului |
Suma alocată
de Consiliul Județean Teleorman |
%
din costul total al proiectului |
324.000 |
130.000 |
40,12 |
1.4. Rezumat
Prezentul
proiect este înaintat spre aprobare Consiliului Județean Teleorman de către
Autoritatea Teritorială de Ordine Publică în calitate de Solicitant împreună
cu Inspectoratul Județean de Poliție Teleorman în calitate de Partener.
a)
Scopul proiectului : Asigurarea unui climat de
securitate publică la standarde europene.
b)
Grupurile
țintă :
I. Directe :
- personalul posturilor de poliție rurală ;
- cetățeni din mediul rural (prin
întrunirile ce se vor desfășura) ;
- primarii și șefii polițiilor
municipale și orășenești ;
- directorii instituțiilor de
învățământ ;
- reprezentanții societății
civile ;
- reprezentanții instituțiilor
investite cu atribuții de sprijin al persoanelor aflate în situații de risc ori
cu comportament inadecvat ;
- persoanele ce alcătuiesc echipa
de implementare a proiectului.
II Indirecte : Comunitatea, în ansamblul său
c)
Principalele
activități :
1. achiziționarea dotărilor și
echipamentelor necesare realizării activităților proiectului ;
2. consultarea surselor de
informare în vederea realizării unor materiale de informare specifice ;
3. stabilirea, de comun acord cu
beneficiarii direcți a unor grafice de întâlniri ;
4. desfășurarea propriu-zisă a
întrunirilor ;
5. evaluarea rezultatelor și
crearea feed-back-ului.
1.5. Obiective
Obiectivul general :
Reprezentarea
și promovarea intereselor comunității în vederea asigurării unui climat de
siguranță și securitate publică.
Obiective
specifice :
1. Crearea unei echipe unite,
multi-instituționale (ATOP-POLIȚIE), dotată cu logistică, necesară desfășurării
în bune condițiuni a activităților specifice ;
2. Crearea
unui feed-back între echipa mai sus amintită și beneficiarii direcți și
indirecți, prin intermediul unui program și a unei serii de activități-răspuns,
viabile, flexibile.
1.6. Justificare
a) relevanța proiectului față de
obiectivele stabilite prin Legea nr.218/2002
Protrivit
art.18 din Legea nr.218/2002 și Regulamentul de organizare și funcționare al
Autorității Teritoriale de Ordine Publică ATOP (aprobat prin H.G.
nr.787/2002), între atribuțiile ATOP se disting :
În urma
implementării prezentului proiect, echipa multi-instituțională a unui program
coerent de întâlniri) cu beneficiarii direcți și indirecți și beneficiind de
experiența ce va fi acumulată, va putea contribui mai eficient la
elaborarea-verificarea aplicării planului de activități și la fixarea
obiectivelor și indicatorilor de performanță minimali. Logistica adecvată va
permite echipei de implementare sesizarea deficiențelor din activita-
tea de poliție și va putea propune măsuri adecvate de
înlăturare a acestora. Colaborarea activă pe parcursul derulării prezentului
proiect cu reprezentanții societății civile va facilita cunoașterea și
rezolvarea sesizărilor referitoare la încălcarea drepturilor și libertăților
fundamentale ale omului. Proiectul prevede o serie de informări și consultări
atât cu factorii de decizie (primari, conducători de școli, șefi de
poliție-alte instituții cu atribuții în menținerea ordinii și liniștii publice
din municipii-orașe), cât și cu reprezentanți ai societății civile și cetățenii
membri ai comunităților locale pe probleme diverse : siguranței persoanei, a
ordinii publice, apărarea drepturilor și libertăților fundamentale, apărarea
proprietății private și publice, prevenirea și combaterea fenomenului
infracțional, combaterea traficului de droguri și de persoane, contracararea
acțiunilor care atentează la viață, libertatea, sănătatea și integritatea
persoanelor, precum și a altor interese legitime ale comunității, combaterea
infracțiunii juvenile, programe educaționale privind siguranța circulației
rutiere. Anual se va elabora și se va face public, în colaborare cu factorii
implicați, rapoarte privind cazuistica întâlnită/rezolvată și eficiența
activităților celor responsabili de ordinea și liniștea publică.
b) identificarea nevoilor și
constrângerilor din județul Teleorman
Potrivit
unui raport al Inspectoratului Județean de Poliție referitor la
infracționalitate și alte tipuri de probleme ce privesc ordinea și liniștea
publică, în anul 2005 s-au înregistrat fenomene negative :
- fenomenul delicvenței juvenile :
numărul minorilor care comit infracțiuni se menține la nivel ridicat astfel :
în anul 2005, 10 minori cu vârsta pană
la13 ani, au comis dintr-un număr total de 5.625 infracțiuni, 263 fapte penale,
dintre acestea 30 fiind îndreptate contra vieții și integrității persoanei.
Ponderea infracțiunilor comise de minori sunt furturile (74 %) și tâlhăriile
(3,41 %). De asemenea, minorii care răspund penal au comis în anul 2005 o faptă
de omor, 6 tîhării, 2 violuri și 157 infracțiuni de furt.
- traficul de persoane : I.P.J. Teleorman
a cercetat 28 persoane pe linia prevenirii și combaterii traficului de
persoane, fapte prevăzute și pedepsite prin dispozițiile Legii 678/2001, având
ca victime 21 persoane, din care : 9 femei și 4 minori iar pe linia migrației clandestine au fost
puse sub învinuire un număr total de 20 persoane pentru trecerea frauduloasă a
frontierei de stat (OUG 105/2001), precum și a frontierei altor state din
comunitatea europeană (OUG 112/2001) ;
- trafic de droguri : au fost cercetate 7
persoane pentru comiterea infracțiunilor de deținere, consum și trafic de
droguri precum și pentru operațiuni cu precursori care pot fi folosiți în
fabricarea ilegală a drogurilor. A fost confiscată cantitatea de 2.530 tablete
de medicamente cu conținut stupefiant și 426 kg precursori ;
- evenimente rutiere : au fost constatate
534 infracțiuni la regimul circulației, au fost aplicate 39.214 sancțiuni
contravenționale și au fost reținute 1.607 permise de conducere pentru abateri
care au pus în pericol securitatea traficului rutier. Cu toate acestea, în
județul Teleorman în anul 2005, au avut loc 104 accidente grave de cxirculație
în urma cărora au decedat 44 de persoane iar 75persoane au fost grav rănite.
- criminalitatea : în anul 2005 I.P.J.
Teleorman a constatat 5.625 infracțiuni, din care 2.742 de natură judiciară și
546 contra persoanei.
c) motivele alegerii grupurilor țintă și a
activităților :
Potrivit
prevederilor legale, Autoritatea teritorială de ordine publică este organism cu
rol consultativ, fără personalitate juridică, care se constituie și
funcționează pe lângă fiecare consiliu județean, atât în scopul asigurării
bunei desfășurări și sporirii eficienței serviciului polițienesc din unitatea
administrativ-teritorială în care funcționează, cât și pentru reprezentarea și
promovarea intereselor comunității, vizând asigurarea unui climat de siguranță
și securitate publică. ATOP cooperează, în plan teritorial, cu unitățile de
poliție, cu prefecții, autoritățile administrației publice locale, serviciile
publice descentralizate ale ministerelor și ale celorlalte organe centrale,
precum și cu reprezentanți ai comunității.
Pornind de
la prevederile legale, rațiunea acestui proiect (parteneriat pentru siguranța
cetățeanului) se bazează pe crearea unei echipe multi-instituționale bine închegată,
flexibilă și eficientă, al cărei rol este acela de a informa, educa, preveni și
combate orice fenomen ce atentează la ordinea și liniștea publică, la siguranța
cetățeanului, la viața, libertatea, sănătatea și integritatea persoanelor,
aproprietății private și publice, precum și a altor interese legitime ale
comunității.
Pentru
realizarea acestor atribuții a fost identificat un grup țintă direct, alcătuit
din factorii de deciție din domeniile : Centre Zonale de poliție rurală,
primari și lefi ai polițiilor municipale și orășenești, director ai
instituțiilor de învățământ (prin întruniri periodice la inspectoratul Școlar
Județean), reprezentanți ai societății civile (ONG-uri) și ai instituțiilor
investite cu atribuții de sprijin al persoanelor aflate în situații de risc ori
cu comportament inadecvat.
Pe lângă
cei menționați mai sus, grupul țintă direct este completat cu aproximativ ...
cetățeni din mediul rural, arondați fiecărui Centru Zonal. Printr-o bună
colaborare cu instituțiile media, apreciem că, prin implementarea prezentului
proiect va avea de câștigat Comunitatea, în ansamblul său.
Statisticile
întocmite de I.P.J. Teleorman confirmă o infracționalitate aflată pe un trend
crescător, aspecte grave cum ar fi traficul de droguri și persoane (relativ noi
în România) depășind chiar (sub aspectul creșterii) tendința generală. Odată cu
intrarrea României în Uniunea Europeană (devenind astfel stat de graniță) se
așteaptă o intensificare a unor tipuri de infracțiuni (în special cele ce
privesc traficul ilegal) și de aceea se impun mentalități și modalități de
lucru europene (abordări multicriteriale și echipe multi-instituționale),
pentru prevenirea și rezolvarea acestor probleme.
d)
relevanța proiectului pentru grupurile țintă
Autoritatea
teritorială de ordine publică este organism
cu rol consultativ, neavînd competențe în probleme operative ale
Poliției sau ale altor instituții cu atribuții similare. Prezentul proiect are
un caracter pilot, în care reprezentanți ai autorităților publice locale și ai
Poliției vor forma (fără a exclude nici un alt factor cu atribuții în acest
sens) o echipă inspirată de modelul european în domeniu. Complexitatea și
diversitatea problemelor existente (și viitoare, datorită aderării), impun
această manieră de lucru care vizează implicare și participare cât mai largă,
cu un accent tot mai mare pe societatea civilă (prin reprezentanții săi).
Ținând cont de faptul că esența activităților ce se vor desfășura înseamnă
informare, educare, prevenire și combatere a fenomenelor cu implicații
negative, apreciem că prezentul proiect este relevant pentru grupurile țintă
alese, un casting pentru Comunitate.
1.7. Descrierea
detaliată a activităților
_________________________________________________________________________
Activitatea 1 : Activități
organizatorice
Conbstau
în : stabilirea (de către responsabilii beneficiarului și ai partenerului) a
unui program de întâlniri și a unui mod de lucru al echipelor responsabile de
implementarea proiectului, pe categorii de probleme și responsabilități. De
comun acord se va realiza un plan operativ de lucru ce are în vedere detalierea
planificării, stilului și a metodelor de lucru folosite.
Activitatea 2 : Achiziționarea
dotărilor și echipamentelor necesare
I. asigurarea necesarului de birotică
:
- 2 copiatoare ;
- 6 computere Pentium 4,3.0
Ghz, HDD 80 GB, Monitor 17, Memorie USB 512 MB ;
- 5 imprimante laser color A4 ;
- 1 imprimantă laser color A3
- 2 aparate de îndosariat cu inele și spire ;
- 2 aparate de laminat ;
- 2 Flipchart
II. Achiziționarea de accesorii
și materiale consumabile pentru echipament informatic :
- hârtie xerox -
40 topuri
- hârtie coloraction A4, diferite
culori - 40
topuri
- hârtie colotech superlucios - 20
topuri
- coperte carton A4 diferite culori - 20 topuri
- coperte plastic transparente - 6 topuri
- folii pentru laminatoare - 4 topuri
- inele plastic 6-19 mm -
10 cutii
- CD RW -
10 cutii
- DVD - 5 cutii
- set textmarcher 6 culori - 3 buc.
- Marcker permanent 3 .0-5.5 mm - 10 buc.
- hârtie pentru Flipchart - 2 cutii
III. Dotarea Dispeceratelor video
:
a) Sistem P.C. cu 2 monitoare 17
- processor tip Intel P4/3000
Mhz, SOCKet 478 cu ventilator sau echivalent ;
- memorie DDRAM 512 MB cu 2
ieșiri : VGA+DVI (cu adaptor) ;
- placă sunet ;
- placă rețea 10/100 MB ;
- HDD 80 GB 7200 rpm ;
- unitatea de dischetă 1,44 MB
3,5 ;
- unitate DVD +/- RW 16x/16x/8x/40x/24x/40x ;
- carcasă 400 W MIDI ATX ;
- tastatură PS2 ;
- mause optic PS2/USB 3 buttons
scroll ;
- boxe audio 200 W
b) 2 x monitor LCD 17
- diagonala (inch) : 17 ;
- tip displaz : LCD TFT ;
- dimensiune punct (mm) : 0,26 ;
- timp de răspuns (ms) : 8 ;
- rezoluție optimă : 1280 x 1024
;
- rezoluții suportabile (pixeli)
: 1280 x 1024 ;
-standarde : TCO 03
c) Imprimantă InKject color A4
IV. Dotarea celor 11 puncte supraveghere video, ce vor fi amplasate astfel
:
- Drăgănești-Vlașca DJ 503 E 70
- Alexandria DJ 504 E 70
- Roșiorii de Vede
(Coșoteni) DJ
601 C DJ 612 A
- Turnu Măgurele DJ 546 str.Chimiei
- Videle DJ 503 DJ 601 D
DJ
503 DJ 601
- Lunca DJ 543 DJ 546
- Balaci DJ 703 DN 65 A
- Poeni DJ 503 DJ 701
- Botoroaga DJ 612 DJ 503
- Orbeasca DJ 612 DJ 504
Dotarea unui punct de supraveghere :
- carcasă autdoor încălzită și
ventilată ;
- NCS 500 IP Ethernet camera ;
- Lentila auto iris pt.NCS
500 ;
- Conventor FIB1 10/100/SC15F ;
- IP Watch Lite
Valoarea estimată pentru
achiziționarea bunurilor prevăzute la punctele I-IV este de 130.000 lei.
Achiziția va fi efectuată de
către Consiliul Județean Teleorman, cu repectarea procedurii impuse de
legislația în vigoare.
Bunurile achiziționate vor fi
înregistrate în domeniul privat al județului și vor fi folosite pentru
realizarea proiectului.
Activitatea 3 : Consultarea surselor de informare și a factorilor abilități
O abordare
cât mai eficientă a diferitelor tipuri de probleme presupune buna cunoaștere a
acestora, a cauzelor ce le-au generat și
a efectelor lor. În vederea realizării materialelor informative, Solicitantul
și Partenerul vor întreprinde activități de documentare consultând sursele și
bazele de date existente. Se vor concepe și trimite adrese la factorii
abilitați, informațiile primite urmând a fi incluse în materialele ce vor fi
ulterior realizate (care, în acest mod, vor avea o abordare cât mai completă).
Activitatea 4 : Realizarea materialelor informative și stabilirea unui grafic de
întâlniri
În urma
centralizării răspunsurilor la adrese, materialele de informare ce se vor
realiza vor fi clasificate pe domenii (delicvență juvenilă, trafic de droguri,
trafic de persoane, încălcarea drepturilor și libertăților fundamentale ale
omului, criminalitate, etc.), urmând tipărirea propriu-zisă a materialelor
anterior amintite. De comun acord cu beneficiarii direcți se va stabili un
program de întâlniri. În afara
graficului de întâlniri, proiectul prevede și un program de patrulări (de care
este responsabil Partenerul IPJ Teleorman), în vederea acționării prompte în
sprijinul cetățeanului.
Activitatea 5 : Desfășurarea propriu-zisă a întrunirilor
Modalitatea
de lucru va fi puternic interactivă, accentul fiind pus pe implicare, reacție
promptă, coerentă. Permanent se va urmări realizarea unui mecanism de
feed-back. Informațiile vor fi susținute cu exemple concrete (studii de caz);
vor fi prezentate instituțiile abilitate să
rezolve diversele tipuri de probleme ale grupurilor țintă. Întrunirile
vor viza informarea, educarea, prevenirea și combaterea oricărui fenomen ce
atentează la ordinea și liniștea publică, la siguranța cetățeanului, la viața,
libertatea, sănătatea și integritatea persoanelor, a proprietății private și
publice, precum și a altor interese legitime ale comunității.
Activitatea 6 : Evaluarea
rezultatelor și crearea feed-back-ului
Pentru
adaptarea permanentă a proiectului la factorii externi, cre pot modifica
anumite scopuri imediate, se va efectua o evaluare internă a activităților
(tehnică și financiară) trimestrială cu toți partenerii implicați în proiect.
Se preconizează ca prima lună să fie extrem de bine utilizată de echipe de
proiect, în scopul planificării stricte a timpului, responsabilităților și
resurselor financiare. Evaluările se vor face pe baza unor indicatori specifici
și relevanți. Indicatorii cantitativi și calitativi vor reflecta atât gradul de
realizare a obiectivelor proiectului cât și a impactului asupra
grupurilor-țintă. Dintre indicatorii calitativi ce vor fi folosiți enumerăm :
conștientizare, implicare, eficineță, durabilitate, diseminare iar dintre cei
cantitativi : participare, continuitate, economie, încadrare în timp, în
activități și în buget. Un element foarte important în cadrul procesului de
evaluare internă ăl va deține studierea reacției mass-media cu privire la
implemnetarea prezentului proiect.
1.8. Metodologia
a) proceduri de evaluare internă
Baza de
evaluare o va constitui proiectul în sine, prin obiectivele, activitățile și
rezultatele care s-au propus, evaluarea realizându-se prin compararea acestora
cu datele la perioadă. Pentru adaptarea permanentă a proiectului la factorii
externi și pentru efectuarea ,,din mers a eventualelor corecții, se vor
realiza trimestrial evaluări interne tehnice și financiare (în baza unor
indicatori specifici relevanți), care vor fi înaintate de către Solicitant
(ATOP) Autorității Finanțatoare (C.J. Teleorman).
b) motivele pentru alegerea rolului
fiecărui partener
Autoritatea
teritorială de ordine publică este, potrivit prevederilor legale, un organism
cu rol consultativ înființat pentru asigurarea bunei desfășurări și sporirii
eficienței serviciului polițienesc din județ, asigurând prin activitatea sa
reprezentarea și promovarea intereselor comunității, în scopul asigurării unui
climat de siguranță și securitate publică.
Conform
statisticilor întocmite de I.P.J. Teleorman, infracționalitatea se află pe un
trend crescător, aspecte grave cum ar fi traficul de droguri și persoane
(relativ noi în România), depășind chiar (sub aspectul creșterii) tendința
generală.
Odată cu
intrarea României în Uniunea Europeană, țara noastră va deveni stat de graniță
(așteptându-se o intensificare a unor tipuri de infracțiuni); din aceste motive
s-a optat pentru mentalități și modalități de lucru europene (abordări
multicriteriale și echipe multi-instituționale). Complexitatea și diversitatea
problemelor existente (și viitoare, datorită aderării) impun această manieră de
lucru care vizează implicare și participare cât mai largă, cu un accent tot mai
mare pe societatea civilă (prin reprezentanții săi).
c) echipa propusă pentru implementarea
proiectului
Proiectul
se constituie într-un PARTENERIAT, reprezentant de un organism cu rol
consultativ care funcționează, conform legii, pe lângă o autoritate a
administrației publice locale (Consiliul Județean Teleorman) și instituție
specializată a statului care exercită atribuții privind apărarea drepturilor și
libertăților fundamentale ale persoanelor, a proprietăți private și publice,
prevenirea și descoperirea infractorilor, respecatrea ordinii și liniștii
publice, în condițiile legii.
Conducerea
operativă a proiectului se va realiza de către managerul de proiect (ATOP).
Lunar, managerul de proiect va derula întruniri operative de lucru cu echipa de
implementare.
Echipa de
management se întregește cu un asistent-ciirdonator (IPJ Teleorman), care va
lucra efectiv pe problematica de implementare a proiectului. El va fi
responsabil cu obținerea, sortarea și prelucrarea datelor necesare realizării
materialelor de informare, coordonarea activității membrilor patrulelor, stabilirea
și menținerea legăturilor cu factorii abilitați.
Ceilalți
membri ai echipei de implementare sunt :
-
responsabilul cu coordonarea situațiilor de urgență și pentru petiții ;
-
responsabilul cu planificarea, stabilirea și evaluarea indicatorilor de
performanță minimali ;
-
responsabilul pentru probleme sociale, standarde profesionale, consultanță
și drepturile omului ;
-
lucrătorii de poliție membri ai patrulelor de intervenție
1.9. Durata proiectului 12
luni (1 iulie 2006 1 iulie 2007)
Resursele financiare de 130.000 lei vor fi utilizate cu această destinație
din Bugetul propriu al județului pe anul 2006.
P R E Ș E D I N T
E,
Liviu Nicolae
Dragnea