Parlamentul Romāniei

 

 

Lege nr. 61/1991 (r2)

 

din 27/09/1991

Republicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 387 din 18/08/2000

 

pentru sancţionarea faptelor de īncălcare a unor norme de convieţuire socială, a ordinii şi liniştii publice

 

 

   Art. 1. - Pentru asigurarea climatului de ordine şi linişte publică necesar desfăşurării normale a activităţii economice şi social-culturale şi promovarea unor relaţii civilizate īn viaţa cotidiană, cetăţenii sunt obligaţi să aibă un comportament civic, moral şi responsabil, īn spiritul legilor ţării şi al normelor de convieţuire socială.

   Art. 2. - Constituie contravenţie săvārşirea oricăreia dintre următoarele fapte, dacă nu sunt comise īn astfel de condiţii īncāt, potrivit legii penale, să fie considerate infracţiuni:

   1) săvārşirea īn public de fapte, acte sau gesturi, obscene, proferarea de injurii, expresii jignitoare sau vulgare, ameninţări cu acte de violenţă īmpotriva persoanelor sau bunurilor acestora, de natură să tulbure ordinea şi liniştea publică sau să provoace indignarea cetăţenilor ori să lezeze demnitatea şi onoarea acestora sau a instituţiilor publice;

   2) constituirea unui grup format din trei sau mai multe persoane, īn scopul de a săvārşi acţiuni ilicite, contrare ordinii şi liniştii publice şi normelor de convieţuire socială, precum şi actele de īncurajare sau sprijinire, sub orice formă, a unor astfel de grupuri de persoane, care incită la dezordine socială;

   3) apelarea, īn mod repetat, la mila publicului, de către o persoană aptă de muncă, precum şi determinarea unei persoane la săvārşirea unor astfel de fapte;

   4) aruncarea asupra unei persoane, construcţii sau asupra unui mijloc de transport cu obiecte de orice fel, cu substanţe inflamante, iritant-lacrimogene sau cu efect paralizant, corosive sau care murdăresc, dacă nu s-au produs vătămări ale integrităţii corporale sau sănătăţii ori pagube materiale;

   5) organizarea, īngăduirea sau participarea la jocuri de noroc - altele decāt cele autorizate potrivit legii - de natură să lezeze bunele moravuri;

   6) atragerea de persoane, sub orice formă, săvārşită īn localuri, parcuri, pe străzi sau īn alte locuri publice īn vederea practicării de raporturi sexuale cu acestea spre a obţine foloase materiale, precum şi īndemnul sau determinarea, īn acelaşi scop, a unei persoane la săvārşirea unor astfel de fapte;

   7) acceptarea sau tolerarea practicării faptelor prevăzute la pct. 6) īn hoteluri, moteluri, campinguri, baruri, restaurante, cluburi, pensiuni, discoteci sau īn anexele acestora de către patronii sau administratorii ori conducătorii localurilor respective;

   8) portul, fără drept, īn locurile şi īmprejurările īn care s-ar putea primejdui viaţa sau integritatea corporală a persoanelor ori s-ar putea tulbura ordinea şi liniştea publică, al cuţitului, pumnalului, şişului, boxului, castetului ori al altor asemenea obiecte fabricate sau confecţionate anume pentru tăiere, īmpungere sau lovire, precum şi folosirea īn asemenea locuri sau īmprejurări a armelor cu aer comprimat sau cu gaze comprimate, a obiectelor de distracţie pe bază de amestecuri pirotehnice ori a dispozitivelor pentru şocuri electrice;

   9) importul sau procurarea din ţară, īn vederea comercializării, de arme cu aer comprimat sau cu gaze comprimate care imprimă proiectilului o viteză mai mare de 220 m/s. Se exceptează de la această prevedere armele cu aer comprimat sau cu gaze comprimate destinate pentru a fi folosite la antrenamente şi competiţii de către Federaţia Romānă de Tir, de cluburile şi asociaţiile sportive cu secţii de tir, afiliate la această federaţie, care pot dobāndi, deţine şi folosi arme din această categorie conform standardelor sportive internaţionale;

   10) comercializarea armelor cu aer comprimat sau cu gaze comprimate, a arbaletelor, arcurilor pentru tir, pescuit sau vānătoare īn alte locuri decāt īn magazinele autorizate să efectueze operaţiuni cu arme de foc şi muniţii;

   11) vānzarea armelor cu aer comprimat sau cu gaze comprimate, a arbaletelor, arcurilor pentru tir, pescuit sau vānătoare persoanelor care nu au īmplinit vārsta de 18 ani, persoanelor care au săvārşit acte de violenţă menţionate īn cazierul judiciar, precum şi persoanelor care suferă de boli neuropsihice menţionate īn certificatul de sănătate eliberat de policlinica teritorială;

   12) neţinerea evidenţei de către magazinele autorizate a cumpărătorilor armelor prevăzute la pct. 10) īn registre speciale, vizate de organele de poliţie, īn care vor fi menţionate datele de stare civilă, domiciliul, seria şi numărul actului de identitate ale cumpărătorului, numărul cazierului judiciar, numărul certificatului de sănătate neuropsihică, cu denumirea policlinicii teritoriale, precum şi caracteristicile armei vāndute.

    Dacă cumpărătorul este titular al unui permis de armă, este scutit de obligaţia de a prezenta cazierul judiciar şi certificatul de sănătate neuropsihică, iar dacă cumpărătorul este titular al unui permis de conducere, acesta este obligat să prezinte numai cazierul judiciar;

   13) alarmarea publicului, a organelor specializate pentru a interveni īn caz de pericol ori a organelor de menţinere a ordinii publice, prin darea semnalelor de pericol sau, după caz, prin solicitarea intervenţiei la faţa locului, fără motiv īntemeiat;

   14) īntreruperea curentului electric sau stingerea, fără drept, a lămpilor ce servesc la iluminatul public pe străzi, īn parcuri, săli de spectacol sau īn alte locuri publice;

   15) pătrunderea, cu īncălcarea normelor legale de acces, īn sediile autorităţilor publice centrale şi locale, instituţiilor publice, instituţiilor de īnvăţămānt şi spaţiilor aparţinānd acestora, indiferent de destinaţia lor, regiilor autonome, societăţilor comerciale, partidelor sau altor formaţiuni politice, organizaţiilor guvernamentale şi neguvernamentale, ambasadelor şi reprezentanţelor altor state ori ale organizaţiilor internaţionale de pe teritoriul Romāniei, precum şi ocuparea fără drept a terenurilor aparţinānd ambasadelor şi reprezentanţelor sau a terenurilor situate īn perimetrul acestora ori refuzul de a le părăsi la cererea organelor de ordine;

   16) scrierea sau desenarea, fără drept, pe pereţii clădirilor, pe garduri sau pe obiecte de folosinţă comună aflate īn locuri publice, deteriorarea prin orice mijloc a acestora, precum şi dezlipirea sau distrugerea, fără drept, a reclamelor, anunţurilor şi afişelor legal expuse īn locuri anume destinate;

   17) nerespectarea măsurilor de ordine sau a regulilor stabilite pentru buna desfăşurare a manifestărilor cultural-sportive;

   18) deteriorarea, ridicarea sau mutarea, fără drept, a semnelor sau indicatoarelor de orientare turistică şi rutieră ori a celor care semnalează existenţa unui pericol pentru viaţa persoanelor;

   19) lăsarea īn libertate ori fără supraveghere a animalelor care pot prezenta pericol pentru persoane sau bunuri;

   20) refuzul consumatorului de a părăsi un local public īn care se consumă băuturi alcoolice, după ora de īnchidere sau la cererea īndreptăţită a unui salariat al localului;

   21) servirea consumatorilor cu băuturi alcoolice īn localurile publice şi īn afara acestora, īn zilele şi la orele cānd, potrivit dispoziţiilor legale, acestea sunt īnchise sau este interzisă desfacerea băuturilor alcoolice ori după ora de īnchidere stabilită prin autorizaţia de funcţionare;

   22) servirea cu băuturi alcoolice īn localuri publice şi īn afara acestora pe timpul desfăşurării adunărilor publice, grevelor, manifestărilor sportive sau altor asemenea īntruniri publice, īn imediata apropiere, precum şi consumul de băuturi alcoolice īn astfel de condiţii de către participanţi;

   23) desfacerea băuturilor alcoolice sau comercializarea acestora īn spaţii amenajate la intrarea sau īn curţile spitalelor şi ale altor unităţi sanitare, centrelor de plasament al minorilor, unităţilor sau instituţiilor de īnvăţămānt, pe trotuarele sau aleile de acces ale acestora, precum şi īn bufetele de incintă din aceste locuri sau īn spaţii productive;

   24) servirea cu băuturi alcoolice, īn localurile publice, a consumatorilor aflaţi īn vădită stare de ebrietate, precum şi a minorilor;

   25) consumul de băuturi alcoolice pe străzi, īn parcuri, săli de spectacole, stadioane sau īn alte locuri publice;

   26) provocarea ori participarea efectivă la scandal, īn locuri sau localuri publice;

   27) neasigurarea de către responsabili sau patroni, prin personal propriu sau specializat, a ordinii publice īn localuri publice, hoteluri, moteluri, campinguri, cluburi, pensiuni, discoteci şi īn alte locuri de distracţie sau de agrement pe care le conduc, precum şi refuzul acestora de a acorda sprijin organelor īn drept pentru restabilirea īn locurile respective a ordinii publice sau pentru luarea măsurilor īmpotriva persoanelor care au īncălcat legea;

   28) tulburarea, fără drept, a liniştii locuitorilor prin producerea de zgomote cu orice aparat sau obiect ori prin strigăte sau larmă;

   29) tulburarea liniştii locatarilor īntre orele 22,00-8,00, prin producerea de zgomote, larmă sau prin folosirea oricărui aparat, obiect ori instrument muzical la intensitate mare īn localurile sau īn sediile persoanelor juridice situate īn imobile cu destinaţia de locuinţe sau īn imediata vecinătate a acestora;

   30) alungarea din locuinţa comună a soţului sau soţiei, a copiilor, precum şi a oricărei alte persoane aflate īn īntreţinere;

   31) nerespectarea măsurilor de ordine luate de organele competente īn caz de calamităţi naturale sau alte pericole publice;

   32) nerespectarea măsurii de suspendare, dispusă conform dispoziţiilor art. 3 alin. 2 şi 3;

   33) refuzul unei persoane de a da relaţii pentru stabilirea identităţii sale, de a se legitima cu actul de identitate sau de a se prezenta la sediul poliţiei, la cererea ori la invitaţia justificată a organelor de urmărire penală sau de menţinere a ordinii publice, aflate īn exercitarea atribuţiilor de serviciu;

   34) īmpiedicarea sub orice formă a organului de urmărire penală sau de menţinere a ordinii publice de a-şi īndeplini obligaţiile de serviciu privind legitimarea sau conducerea unei persoane la sediul poliţiei ori al altui organ de stat de a lua măsurile necesare pentru menţinerea ori restabilirea ordinii publice;

   35) īndemnul sub orice formă al minorilor la săvārşirea de contravenţii;

   36) neluarea de către părinţi sau de către persoanele cărora li s-a īncredinţat spre creştere şi educare un minor īn vārstă de pānă la 16 ani sau care au īn īngrijire un alienat ori debil mintal a măsurilor necesare pentru a-l īmpiedica de la fapte de vagabondaj, cerşetorie sau prostituţie;

   37) lăsarea fără supraveghere a unui bolnav mintal periculos, de către persoanele care au īndatorirea de a-l īngriji sau de a-l păzi, precum şi neanunţarea organelor sanitare sau ale poliţiei īn caz de scăpare de sub pază sau supraveghere.

   Art. 3. - Contravenţiile prevăzute la art. 2 se sancţionează după cum urmează:

   a) cu amendă de la 80.000 lei la 400.000 lei, cele prevăzute la pct. 3), 4), 13), 16), 19), 20), 24), 25), 33), 36) şi 37);

   b) cu amendă de la 150.000 lei la 800.000 lei sau cu īnchisoare contravenţională de la 15 zile la 3 luni, cele prevăzute la pct. 1), 14), 18), 23), 26), 28), 30) şi 34);

   c) cu amendă de la 400.000 lei la 2.000.000 lei sau cu īnchisoare contravenţională de la o lună la 6 luni, cele prevăzute la pct. 2), 5), 6), 7), 8), 9), 10), 11), 12), 15), 17), 21), 22), 27), 29), 31) şi 35);

   d) cu amendă de la 1.500.000 lei la 3.000.000 lei sau cu īnchisoare contravenţională de la 3 luni la 6 luni, fapta prevăzută la pct. 32).

    Īn cazul săvārşirii contravenţiilor prevăzute la art. 2 pct. 7), 22) şi 27) se dispune şi măsura suspendării activităţii localului public pe o perioadă cuprinsă īntre 10 şi 30 de zile.

    Īn cazul repetării contravenţiilor prevăzute la art. 2 pct. 21), 23), 24) şi 29) se dispune, de asemenea, măsura suspendării activităţii localului public pe o perioadă cuprinsă īntre 10 şi 30 de zile.

    Īn cazul săvārşirii contravenţiei prevăzute la art. 2 pct. 32) se dispune retragerea autorizaţiei de funcţionare a localului public.

    Suspendarea activităţii localului public ori retragerea autorizaţiei de funcţionare a acestuia se dispune de către organul care a eliberat autorizaţia, la propunerea organului constatator, căruia i se comunică īn scris măsura luată, īn termen de 5 zile de la data sesizării.

    Īn cazul contravenţiilor prevăzute la art. 2 pct. 35), 36) şi 37), sesizarea se poate face şi de către organele de ocrotire socială.

    Sancţiunea amenzii poate fi aplicată şi persoanei juridice.

   Art. 4. - Sancţiunea īnchisorii contravenţionale poate fi aplicată minorilor numai dacă au īmplinit vārsta de 16 ani; īn acest caz limitele sancţiunii prevăzute īn prezenta lege se reduc la jumătate.

    Īn cazul minorilor care nu au īmplinit vārsta de 16 ani se aplică prevederile Legii privind regimul ocrotirii unor categorii de minori.

   Art. 5. - Dacă o persoană a săvārşit mai multe contravenţii, constatate prin acelaşi proces-verbal, īn cazul īn care pentru toate faptele sau numai pentru unele dintre ele s-a stabilit sancţiunea īnchisorii contravenţionale, se va aplica o singură sancţiune, care nu va putea depăşi 6 luni, iar dacă contravenientul este un minor care a īmplinit 16 ani, sancţiunea aplicată nu va depăşi 3 luni.

   Art. 6. - Sunt supuse confiscării lucrurile care au servit la săvārşirea contravenţiilor prevăzute la art. 2 pct. 4), 5) şi 8), dacă sunt ale contravenientului, precum şi lucrurile dobāndite prin săvārşirea contravenţiilor, dacă nu sunt restituite persoanei vătămate.

    Īn cazul contravenţiei prevăzute la art. 2 pct. 30) este necesară plāngerea părţii vătămate. Retragerea plāngerii ori īmpăcarea părţilor īnlătură răspunderea făptuitorului. Organele constatatoare sunt abilitate să restabilească situaţia anterioară.

   Art. 7. - Contravenţiile se constată de către primar, īmputerniciţii acestuia, de către ofiţerii sau subofiţerii de poliţie ori de către ofiţerii, maiştrii militari, subofiţerii sau militarii din jandarmerie, angajaţi pe bază de contract.

    Īn cazul contravenţiilor pentru care legea prevede sancţiunea amenzii, agentul constatator, o dată cu constatarea aplică şi sancţiunea.

   Art. 8. - Īmpotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiilor prin care s-a aplicat sancţiunea amenzii se poate face plāngere īn termen de 15 zile de la comunicarea acestuia.

   Art. 9. - Plāngerea īmpotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei se soluţionează de judecătorie.

   Art. 10. - Īn cazul contravenţiilor pentru care legea prevede şi sancţiunea īnchisorii contravenţionale, dacă agentul constatator apreciază că sancţiunea amenzii este īndestulătoare, aplică amenda, procedānd potrivit dispoziţiilor Legii privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor.

    Īn caz contrar, procesul-verbal de constatare se trimite de īndată judecătoriei īn a cărei rază teritorială a fost săvārşită contravenţia. Ministrul justiţiei poate dispune ca īn municipiul Bucureşti soluţionarea unor asemenea cauze să se facă la anumite judecătorii.

    Dacă identitatea sau domiciliul făptuitorului nu poate fi stabilit şi există temere de dispariţie a acestuia, organul de poliţie va conduce de īndată pe făptuitor īnaintea instanţei de judecată. Īn situaţia īn care trimiterea nu se va putea face de īndată, organul de poliţie, pe baza unui proces-verbal motivat, va putea reţine contravenientul, pe care īl va īnainta instanţei de judecată īn cel mult 24 de ore de la constatarea contravenţiei.

    Judecarea cauzei va avea loc şi īn zilele nelucrătoare.

   Art. 11. - Īn cazul proceselor-verbale de constatare a contravenţiilor, īntocmite de organele primăriilor şi ale jandarmeriei, faţă de care se apreciază că sancţiunea amenzii este neīndestulătoare, procesul-verbal de constatare se trimite de īndată celui mai apropiat organ de poliţie pentru ca acesta, dacă este cazul, să īl reţină pe făptuitor şi să īl īnainteze instanţei de judecată.

   Art. 12. - Preşedintele judecătoriei fixează termen de urgenţă, cu citarea contravenientului.

    Agentul care a constatat contravenţia sau organul din care acesta face parte nu se citează.

    Īn situaţia īn care contravenientul este reţinut, cauza se judecă īn ziua sesizării instanţei, īn afară de cazul īn care este necesară administrarea unor probe. Īn acest caz, judecarea se va face īn cel mult 5 zile, contravenientul putānd fi arestat preventiv pe baza mandatului emis de instanţă.

   Art. 13. - Completul de judecată este format dintr-un singur judecător.

    Īn cazul īn care contravenientul este reţinut, este arestat sau este minor, participarea procurorului la judecată este obligatorie. Totodată, se va asigura acestora asistenţa juridică necesară, īn condiţiile legii. Instanţa va dispune citarea părinţilor sau a reprezentantului legal al minorului.

    Instanţa se pronunţă asupra legalităţii şi temeiniciei procesului-verbal şi, după caz, aplică sancţiunea şi ia măsura confiscării ori anulează procesul-verbal.

   Art. 14. - Hotărārea instanţei de judecată este executorie.

    Contravenientul poate cere reexaminarea cauzei īn termen de 24 de ore de la pronunţare, dacă a fost prezent la dezbateri, sau de la comunicare, dacă a fost lipsă.

    Procurorul poate cere reexaminarea cauzei īn termen de 24 de ore de la pronunţare.

    Cererea de reexaminare se soluţionează īn termen de 3 zile de aceeaşi instanţă, īn complet format din 2 judecători.

    Preşedintele judecătoriei poate suspenda, pānă la soluţionare, executarea sancţiunii aplicate.

    Hotărārea dată īn cererea de reexaminare este definitivă.

   Art. 15. - Executarea hotărārii judecătoreşti, īn ceea ce priveşte īnchisoarea contravenţională, se face potrivit dispoziţiilor Codului de procedură penală, care se aplică īn mod corespunzător.

    Sancţiunea īnchisorii contravenţionale se execută īn arestul poliţiei sau īn locuri anume destinate ale penitenciarelor, stabilite de ministrul justiţiei.

    Īn timpul executării īnchisorii contravenţionale, cei sancţionaţi sunt obligaţi să presteze activităţi de interes public, pentru care sunt apţi. Regimul de executare a īnchisorii contravenţionale se stabileşte de lege.

    Executarea sancţiunii īnchisorii contravenţionale se prescrie īn termen de un an de la data rămānerii definitive a hotărārii judecătoreşti.

   Art. 16. - Contravenientul are obligaţia să achite amenda şi să depună recipisa de achitare a acesteia la organul constatator, īn termen de 30 de zile de la rămānerea definitivă a sancţiunii.

    Dacă amenda nu a fost achitată īn acest termen, organul din care face parte agentul constatator va sesiza instanţa de judecată pe raza căreia s-a săvārşit contravenţia, īn vederea transformării amenzii īn īnchisoare contravenţională.

    Instanţa fixează termen de urgenţă, cu citarea contravenientului, procedānd la transformarea amenzii īn īnchisoare contravenţională.

    Pentru motive temeinice, īn mod excepţional, instanţa poate acorda un nou termen de plată de cel mult 30 de zile sau poate dispune eşalonarea plăţii īntr-un termen de cel mult 3 luni.

    Dacă amenda nu a fost achitată de către contravenient pānă la expirarea termenului fixat şi se constată că acesta se sustrage cu rea-credinţă, instanţa va dispune transformarea acesteia īn īnchisoare contravenţională, ţinānd seama de partea din amendă rămasă neachitată.

    Transformarea amenzii īn īnchisoare contravenţională se va face socotind o zi de īnchisoare pentru o sumă stabilită şi reactualizată prin hotărāre a Guvernului, fără a se putea depăşi maximul special al īnchisorii contravenţionale prevăzute ca sancţiune alternativă la contravenţia săvārşită.

    Pentru contravenţiile săvārşite de minorii care au īmplinit 16 ani, maximul īnchisorii contravenţionale, rezultat prin transformarea amenzii, nu poate depăşi 3 luni.

    Instanţa va īnceta acţiunea de transformare a amenzii īn īnchisoare contravenţională īn situaţia īn care contravenientul achită amenda pānă la pronunţarea hotărārii.

   Art. 17. - Īn cazul īn care contravenţiile prevăzute īn prezenta lege sunt săvārşite de un militar, procesul-verbal de constatare se trimite comandantului unităţii din care face parte contravenientul, spre a i se aplica, dacă procesul-verbal este īntemeiat, sancţiuni potrivit Regulamentului disciplinei militare.

    Īn situaţia īn care contravenientul este īncorporat pentru īndeplinirea serviciului militar īnainte de pronunţarea hotărārii judecătoreşti ori īnainte de īnceperea executării sancţiunii īnchisorii contravenţionale, procesul-verbal sau, după caz, hotărārea se trimite, de asemenea, comandantului unităţii din care face parte contravenientul, spre a i se aplica o sancţiune potrivit Regulamentului disciplinei militare.

   Art. 18. - Dispoziţiile prezentei legi se īntregesc cu prevederile Legii privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia dispoziţiilor privind plata a jumătate din minimul amenzii.

   Art. 19. - Pe data intrării īn vigoare a prezentei legi se abrogă Decretul nr. 153 din 24 martie 1970 pentru stabilirea şi sancţionarea unor contravenţii privind regulile de convieţuire socială, ordinea şi liniştea publică, art. 6 din Decretul nr. 76 din 15 iulie 1975, precum şi orice alte dispoziţii contrare.